söndag 17 mars 2013

Bunkern är utläst!


Titel: Bunkern
Författare: Hanna von Corswant
Bokförlag: Ordfront
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 231

Detta är ett recensionsexemplar från Bokförlaget Ordfront. Tack så mycket för den!!

Baksidestext: Påskhelgen närmar sig och Charlotta ser fram emot att åka ut och hjälpa till på den nu nedlagda minkfarmen. Det är en fin helg. Vädret är vackert och sysslorna rogivande på den gamla gården. De är trevliga, men kanske en aning udda - de äldre damerna som har farmen. De andra som jobbar där, Lisa och Tomas, är också vänliga om än lite avvaktande, men alla gör sitt, gården skall bli fin till sommarens scoutläger. Allt vore perfekt om det inte var för den där drömmen. Och lukten.

När så Lisa försvinner förändras allt. Vad är det för farm Charlotta kommit till? Vad är det för skog? Vad händer i huset i gläntan? Charlotta och Tomas letar efter Lisa, men i stället hittar de fram till bunkern...

Ja som sagt Bunkern av Hanna von Corswant är en skräckberättelse. Detta gjorde mig först tveksam om jag skulle läsa den, Skräck är egentligen inte min genre. Men jag tog tag i boken och kan så här i efterhand tycka att den inte var så skrämmande som jag trott.  Charlotta som berättelsen handlar om är en uttråkad banktjänsteman som med glädje ser fram emot att göra något helt annat än det vanliga en påskhelg. Tankar och minnen om sitt brutna förhållande, sin klärvoajanta faster och sin pappa varvas med händelser i nutid. Sedan hoppar man till fragment från bunkern. Ja det hela blir ganska rörigt tycker jag. Har lite svårt att hänga med i svängarna ibland. De karaktärer i boken som jag tycker beskrivs på bästa sättet är de gamla damerna. De övriga karaktärerna känns lite mer diffusa. Nä som sagt, lite svårt att få grepp om berättelsen. Känner inte riktigt att jag kommer till ett avslut när sista sidan är läst, utan känner mig lite lurad på konfekten.

Betyg: 2+ / 5


2 kommentarer:

  1. Aj då, avskyr när böcker är röriga. Jag har nämligen den boken, men ska väl läsa den så småningom
    Mia

    SvaraRadera
  2. Läste von Corswants debutroman Barnflickan. Den var otäck men författaren borde tänkt ett varv till vad gällde intrigen. Bunkern läser jag nog när den kommer i pocket.

    SvaraRadera