söndag 18 augusti 2013

Kampen om Järntronen


Titel: Kampen om Järntronen
Författare: George R. R. Martin
Förlag: Månpocket
Band: Pocket
Tryckt: 2011
Antal sidor: 736
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus

Då har jag äntligen läst Kampen om Järntronen av George R. R. Martin, som är första delen i en bokserie som heter Sagan om is och eld. Jag hade redan hunnit se första säsongen av tv-serien Game of Thrones, som bygger på dessa böcker. Älskade verkligen tv-serien och jag tycker att boken tar handlingen ett steg längre. Det här är en historisk fantasyberättelse som utspelar sig i en påhittad värld. Den är full av äventyr, svek, kärlek och med många hjältar. Handlingen känns så verklig och så spännande och man sugs in i denna verklighet och vill bara ha mer. Författaren använder ett otroligt bra språk. Kapitlen är inte jättelånga och varje kapitel handlar om någon av karaktärerna. Man får se vad som händer ur den personens synvinkel. Det gillar jag verkligen. Det gör att handlingen flyter på så himla fort. Ja, jag är verkligen helt förälskad efter första boken och vill helst ge mig på nästa på en gång. Men det får nog ändå vänta lite.

Handling: Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden, och Robert besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed.
  Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern, och intrigerna leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.
  Vi befinner oss i riket Västeros, även kallat "De sju konungarikena". Även om det förekommer klassiska fantasyingredienser som exempelvis drakar, så är detta framför allt en berättelse med politiska intriger, maktspel och starka karaktärer. Inga hjältar är alltigenom goda, och det slutar inte alltid lyckligt.


Betyg: 5 / 5

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillad den :) Jag läste ut tredje boken i serien tidigare idag. Vill slänga mig över bok 4 på en gång.

    SvaraRadera
  2. Imponerad av att du orkat läsa den, själv tog jag mig igenom halva andra boken innan jag gav upp (läste inte första). Trots att jag gillade den så blev jag så stressad av att inte komma någonstans och av att inte få läsa om de personer jag brydde mig om. Nu nöjer jag mig nog med att glo på serien istället :]

    SvaraRadera