torsdag 22 augusti 2013

Midvinterblod


Titel: Midvinterblod
Författare: Mons Kallentoft
Förlag: Storyside
Ljudbok:  11 CD
Uppläsare: Torsten Wahlund
Bibliotekslån

Har lyssnat på Midvinterblod av Mons Kallentoft vilken är första delen i hans deckarserie. Detta är min första bekantskap med denne författare. Det var inte meningen att jag skulle lyssna på boken, men eftersom den inte går att få tag i som vanlig bok just nu(har inte ens hittat den på loppis), så blev det att låna den på biblioteket som ljudbok så länge. Den är tydligen slut hos förlaget, men det kommer att tryckas nya senare i höst, så jag får köpa den senare.

Detta är också första gången jag lyssnar på en cd-bok så jag var aningen tveksam från början. När jag började lyssna på första cd-skivan så trodde jag inte att jag skulle få någon ordentlig känsla för boken. Men där hade jag allt fel. Jag tyckte att det både var trevligt, spännande och avkopplande att lyssna för en gångs skull.

Handlingen utspelar sig i Linköpingstrakten en smällkall viner. Det är ett mordfall och man hittar en naken man hängande i ett träd ute på slätten. Polisen Malin Fors och hennes kollegor utreder fallet, som kommer att bli lite förvirrande och svårt. Malin Fors karaktär får man lära känna riktigt bra. Hon är frånskild och mamma till en tonårsdotter. Hon har ett ganska kluvet förhållande både till sin ex-man och sina föräldrar, dessutom dricker hon lite för mycket ibland. Något som jag gillar är att man får ta del av olika människors tankar och känslor, inklusive den döde, som svävar omkring över allting. Dessutom får man inblick i den ondska som finns hos vissa människor. Tycker väl ändå att detta var en ganska typisk svensk deckare, inte något jättemärkvärdigt, men absolut inte dåligt. Känner att jag absolut kommer att läsa resterande Kallentoft-böcker som jag har i min bokhylla.

Handling: Det är den kallaste vintern i mannaminne och en man upptäcks hängd i ett träd ute på Linköpingsslätten. Tillvägagångssättet påminner om de gamla asa-troendes ritualer vid människooffer och kriminalkommisarie Malin Fors ger sig ut på jakt efter mördaren.


Betyg: 3+ / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar