onsdag 16 oktober 2013

Nattsidan


Titel: Nattsidan(Novell)
Författare: Joyce Carol Oates
Förlag: Novellix
Band: Häftad
Tryckt: 2013
Antal sidor: 45
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Jag deltar den närmaste månaden i Skräckläs 2013, ett event på Nellons bokblogg. Novellen Nattsidan av Joyce Carol Oates var en av böckerna jag valde att läsa och det blev så att jag började med den. Detta var min första bekantskap med Oates, och det blir absolut inte min sista.

Det är en smått skrämmande historia som startar funderingar. Berättelsen handlar om parapsykologiska ställningstaganden, med bl.a. andar, seanser och mediet Fru A. Tycker att Oates skriver med ett språk som inte är speciellt yvigt eller märkvärdigt, men berättandet griper ändå tag och man lever sig in i berättelsen och det kryper lite längs ryggraden på sina ställen. Berättelsen är skriven i dagboksform. Handlingen utspelas i USA under 1800-talets senare del. Tycker att novellen är mycket läsvärd!!

Handling: Även om fru A informerat oss i förväg om att vi inte skulle få bevittna några fysiska fenomen syntes ibland ljus som glimmade till i det släckta rummet, som de svagt pulserande ljus som eldflugorna åstadkommer, och både Perry Moore och jag själv kände ekbordet vibrera under våra fingrar.

Betyg: 4 / 5

2 kommentarer:

  1. Jag älskar Oates böcker! Du måste läsa mer! :)

    SvaraRadera
  2. Skräckläs låter kul! Jag har tänkt hinna med en eller ett par lite kusligare böcker under november.

    SvaraRadera