onsdag 16 oktober 2013

Volotinens första fru och annat gammalt


Titel: Volotinens första fru och annat gammalt
Författare: Arto Paasilinna
Förlag: Brombergs
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 191
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Volotinens första fru och annat gammalt av Arto Paasilinna publicerades i augusti i år. Författaren skriver vad jag förstått inte böcker längre på grund av sjukdom, men det finns tydligen fortfarande ej översatta böcker. Detta är en av dem.

Jag har länge funderat på att läsa något av Paasilnna eftersom jag hört att hans berättelser är så roliga, men det har dröjt ända till nu innan det blev av. Denna berättelse handlar om en ung man som gifter sig med en äldre kvinna. Dessutom är han otroligt intresserad utav gamla ting så han samlar på sig allsköns underliga saker. Boken var trevlig. I stort sett varje kapitel berättar historien om hur han kom över de olika gamla tingen, den ena historien dråpligare än den andra. En del berättelser är helt galna och många av dem väldigt roliga, men kanske inte till hundra procent så roliga som jag förväntat mig. Boken får ändå  högt betyg av mig, men inte riktigt full pott.

Handling: Volomar Volotinen är försäkringsinspektör med ett obändigt behov att samla på allehanda saker. Inget är för stort eller för litet och inte heller lagen kan stoppa denne samlare. Hans längtan att ständigt skaffa fler prylar för honom runt i världen, från norska Ishavet i norr till Saudiarabien i söder.

Hemma hos honom eller i det för ändamålet hyrda magasinet kan man till exempel hitta en giljotin från franska revolutionens dagar, Johnny Weissmûllers "Tarzan" badbyxor, en runsten rån Novgorod, Lenins gamla pälsmössa, en sprithund från Transsylvanien och mycket annat. Ibland lyckas han till och med övertala sin hustru Laura att bistå honom när han kommit över något han inte klarar av att forsla hem på egen hand.


Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar