onsdag 15 januari 2014

Här ligger jag och blöder


Titel: Här ligger jag och blöder
Författare: Jenny Jägerfeld
Förlag: Gilla Böcker
Tryckt: 2010
Antal sidor: 251
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus
Bibliotekslån!

Jenny Jägerfelds böcker har jag läst om på så många bokbloggar och även äldsta barnbarnet nämnde hennes bok Hål i huvudet, så jag kände att det kunde vara dags att läsa något av henne. Så det blev alltså Här ligger jag och blöder.

Boken handlar om Maja som bor med sin pappa i Stockholm och tillbringar varannan helg hos sin mamma i Norrköping. Boken börjar med att Maja sågar av sig toppen på sin tumme på en skulpturlektion i skolan. Helgen efter skall Maja åka till sin mamma, bara för att upptäcka att mamman är försvunnen. Hur saker förlöper efter detta är så roligt att läsa. Hur Maja oroar sig men samtidigt låtsas som inget hänt.

Tycker att Jägerfelt är fenomenal på att skriva medryckande. Läste ut boken på en dag. Kunde inte slita mig. Språket är nästan poetiskt och hon fick mig att komma Maja in på bara skinnet till hundra procent. Man fick verkligen ta del av hennes tankar och hennes lite tokiga personlighet. Gillar även resten av persongalleriet. Boken innehåller massor med humor men även allvar och dessutom lite förälskelse, så blandningen är helt perfekt. En riktigt härlig bok som jag förstår att många gillar. Att Jenny Jägerfeld fick Augustpris för denna bok i kategorin barn och ungdomsbok är jag inte alls förvånad över, för den är verkligen jättebra.

Handling: Klockan var kvart i ett torsdagen den tolfte april dagen före den internationellt inbillade olycksdagen, och jag hade just sågat av den yttersta toppen av min vänstertumme med en elektrisk sticksåg.

Maja skulle aldrig skada sig själv, aldrig avsiktligt som folk verkar tro. Ska man inte få såga av sig en tumspets utan att alla börjar oroa sig? Det vill säga, alla utom Majas mamma. Tvärtom är det Maja som oroar sig för henne.
På en fest som  hon inte är inbjuden till träffar Maja tjugoåriga Justin, en superverbal bilmekaniker med rosa byxor, som får henne att glömma allt om frånvarande mammor och avsågade tummar. Men sen läser Maja ett mejl som inte är till henne, ett mejl som gör ondare än alla sticksågar i världen.


Betyg: 4+ / 5

5 kommentarer:

  1. Fin blogg. Och tackar för tipset, nu vet jag vad jag ska önska mig i födelsedagspresent.

    Kram nilla

    SvaraRadera
  2. det är bara att lägga ännu ett namn till den oändliga läslistan!

    SvaraRadera
  3. Har velat läsa hennes böcker ett tag nu, de verkar bra.

    SvaraRadera
  4. Gillar också Jägerfelds språk så ska bli spännande att ta tag i hennes senaste inom kort!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också 24. Spännande med ny säsong! Jag kan tipsa dig om The Wire också, mycket bra serie!

    SvaraRadera