fredag 14 februari 2014

Blodsmagi


Titel: Blodsmagi
Författare: Tessa Gratton
Bokförlag: B Wahlstöms
Tryckt: 2013
Antal sidor: 383
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus
Bibliotekslån!

Blodsmagi av Tessa Gratton är första delen i en trilogi, där även andra delen hunnit kommit ut. Den står i hyllan och skall läsas framöver. Författaren bor i USA men är född i Japan. Att hon skrivit denna bok är nog ingen slump, eftersom ett av hennes stora intressen är just magi!

Detta är en ungdomsbok i genren skräck. Skräck är ju något som jag vanligtvis inte läser, men jag hade hört talas om denna och ville hemskt gärna läsa den ändå! Berättelsen handlar om ungdomarna Silla och Nick som båda upptäcker att de besitter magins gåva. Berättelsen är både skriven i nutid, då Nick och Silla berättar och även som dagboksanteckningar som sträcker sig många år bakåt i tiden. Jag tycker att detta fungerar alldeles utmärkt. Det blir både lite klurig och väldigt spännande.

Magin är verkligen ett spännande inslag i denna bok, även om det stundvis kan bli lite väl mycket blod. Språket är väldigt fint och dessutom beskriver författarinnan Nicks och Sillas relation på ett mycket bra sätt, så det hela blir faktiskt en riktigt fin berättelse som jag gillar mycket!!

Handling: Det var så vackert, mörkt och skimrande som om själva natthimlen läckte ut i min hand. Jag pressade bladet mot handen för att blodet skulle rinna fortare. Smärtan sköt upp längs handleden och lindade sig runt underarmen, som glödande taggtråd.
 Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj, hur fruktansvärd den än är. Till och med offra sitt eget blod.


Betyg: 4 / 5



4 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade den :) Jag måste nästan läsa om den, eftersom jag inte så minns så mycket av den (läste den precis när jag började bli bättre från influensan). Hoppas du kommer gilla Blodsväktaren, om du läser den! Jag tyckte att den var lite bättre än första boken.

    SvaraRadera
  2. Å den vill jag läsa.
    MIa

    SvaraRadera
  3. Den tyckte jag också om! Ska titta efter andra delen.

    SvaraRadera
  4. Den här serien vill jag läsa :)

    SvaraRadera