fredag 30 maj 2014

Förändring


Titel: Förändring
Författare: Mo Yan
Bokförlag: Tranan
Format: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 124
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!

Förändring av Mo Yan känns som en liten kort roman, men det är egentligen en självbiografi där man går tillbaka till författarens barndom och skolgång. Sedan följer man honom under uppväxten och får följa med under hans väg från byn, genom militärtjänst, arbeten och fram tills han blir en känd författare. Förutom författaren så spelar en gammal sovjetisk lastbil, en Gaz 51 en stor roll. Man får även en liten inblick i samhällsförändringar i Kina efter Kulturrevolutionen.

Blir bara så lycklig när jag läser boken. Författaren skriver med ett helt underbart språk. Han berättar på ett sätt som får mig att tycka att jag känner både honom och de andra personerna i boken, och jag kan riktigt höra motorljudet och det smällande avgassystemet hos den gamla lastbilen. Det är en otrolig upplevelse. Men något som slår mig när jag läser är att jag upplever Mo Yan som en person som i vissa fall ger upp lite för lätt. Så hur han har drivit sig själv till att bli författare är en liten gåta. Men det är en otroligt läsvärd liten bok som jag varmt rekommenderar.

Baksidestext: I Förändring berättar nobelpristagaren Mo Yan om sitt eget liv under det senaste halvseklets politiska och sociala omvälvningarna i hemlandet Kina. Med små, subtila medel tecknar han en bild av den lilla människans plats i de stora skeendena. Det handlar om pojken som blir utslängd från skolan, om den unge mannen som lite motvilligt gör karriär inom militären, och om författaren som får sitt stora genombrott. Förändring är en självbiografi som är en roman - eller vice versa. Det är en berättelse om det som förändras och om det som aldrig förändras.


Betyg: 5 / 5


1 kommentar:

  1. Det låter ju lite lagom med 120 sidor också! Jag försökte mig på Vitlöksballaderna när han hade vunnit Nobelpriset, men gav ganska snart upp. Alldeles för kompakt och svårläst, tyckte jag då.

    SvaraRadera