fredag 16 maj 2014

Svarthuset


Titel: Svarthuset
Författare: Peter May
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 362
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Nu har jag äntligen läst Svarthuset av Peter May, en bok som jag hört mycket om och som fått ganska blandade recensioner. Detta är den första boken i hans Lewis-trilogi. Peter May är en prisbelönt skotsk författare som är bosatt i Frankrike.

Jag älskar ju att läsa deckare och thrillers och det var ju en av anledningarna till att jag valde att läsa denna, men jag märkte fort att detta inte var en berättelse där allt kretsade kring brottet, utan detta var så mycket mer. Berättelsen utspelas på Isle of Lewis, en ö som ligger i Yttre Hebriderna, utanför Skottlands kust. Huvudkaraktären är kriminalkommisarie Fin Macleod som blir kallad hit till detta karga ölandskap där han är uppväxt, sedan ett mord som har likheter med ett som han arbetar med i Edinburgh inträffar på ön. 

Förutom mordfallet så kretsar mycket kring minnen från Fins barn och ungdomsår på ön, minnen som inte alltid är speciellt glada och trevliga. Man får stifta bekantskap med många av han gamla vänner och ovänner. Tycker så mycket om hur författaren beskriver de olika karaktärerna, där man får gå på djupet och även bekanta sig med deras mörka sida. Man får sätta sig in i öbornas hårda liv i denna ogästvänliga del av världen. Är så fascinerad av hans sätt att beskriva miljöerna, det karga landskapet, de hårda kalla vindarna och Atlantens vågor som piskar mot stränderna. Det här är absolut en berättelse i min smak och jag tycker att den känns väldigt trovärdig. Det är absolut ingen tempofylld deckare utan handlingen är ganska långsam, men för min del gör detta inte ett dugg. Berättelsen är så väl uppbyggd så det uppväger tempot. Dessutom avslöjar författaren inte alla detaljer på en gång utan han sparar allt det bästa och mest spännande till sist. Ser så mycket fram emot att läsa nästa del i serien.

Handling: På Isle of Lewis, en liten ö i de Yttre Hebriderna, har människorna sedan urminnes tider fört en ojämn kamp mot elementens raseri; den outtröttliga vinden, det piskande regnet, havets skummande vrede. Det är en hård värld där tron på en allsmäktig Gud kommit att bli den enda ledstången genom tillvarons många prövningar.
 När ön skakas av ett brutalt mord skickas kriminalkommisarie Fin Macleod till platsen. för att undersöka om brottet möjligen kan ha en koppling till ett liknande mordfall i Edinburgh. För Fin, som själv är född och uppvuxen på ön, innebär utredningen en resa tillbaka till ett förflutet som han under arton års tid gjort allt för att lägga bakom sig. Han ställs nu återigen öga mot öga med skoltidens vänner och plågoandar - och med Marsaili MacDonald, hans första och stora kärlek. Åren har gått, men Fin tvingas motvilligt inse att hans barndoms sår är allt annat än läkta, och att ön inte tänker släppa honom ur sitt grepp en andra gång...


Betyg: 4+ / 5

Läst i Spänningsutmaningen 2014

5 kommentarer:

  1. den har jag faktiskt läst. och jag tyckte mycket om den

    SvaraRadera
  2. Tyckte mycket om denna, en av årets bästa böcker hittills! :)

    SvaraRadera
  3. Denna vill jag så gärna läsa.

    SvaraRadera
  4. Jag säger samma som Zelly- den vill jag så gärna läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag har oxå läst flera recensioner av den här och sett den få både ris och ros, så jag har tvekat, men det du beskriver är den sorts deckare jag gillar, så jag kanske ska testa den ändå!

    SvaraRadera