måndag 30 juni 2014

Nära hem


Titel: Nära hem
Författare: Alice Munro
Bokförlag: Pocketförlaget
Format: Pocket
Tryckt: 2014
Antal sidor: 377
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Alice Munro är 2013 års nobelpristagare i litteratur, som de flesta vet. Hon är en författare som mest ägnat sig åt att skriva noveller. Nära hem är den första hela novellsamling jag läst av henne. Den är en samling av hennes bästa noveller från tidigare böcker. Tidigare har jag enbart läst novellen Röster, vilken publicerades i sin helhet på nätet.

Munro har ett helt fantastiskt språk som gör att man snabbt dras in i hennes berättelser. Tycker att hennes berättelser både förmedlar en trevlig känsla, men de kan även kännas aningen dystra. Många av karaktärerna i hennes noveller är kvinnor. Berättelserna handlar ofta om relationer, kärlek, och då ofta om kärleksproblem som karaktärerna har eller har haft. Men berättelserna innehåller även massor med tankar om livet. Man får ofta följa med i karaktärernas tillbakablickar om vad som hänt tidigare i livet. Handlingen är ofta förlagd till landsbygden eller små samhällen. Det är mycket vardagsliv vi får möta. Men ibland så kan lite dramatiska händelser inträffa. Jag tycker helt enkelt att hon skriver helt genialt. Kan inte säga annat än att hennes texter är både enkla, men ändå djupa och tankeväckande på något sätt!


Betyg: 4+ / 5



4 kommentarer:

  1. Tänk att jag inte kommit mig för att läsa Munro än trots att två av hennes böcker står i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Den här ska jag försöka läsa nu i juli. Jag har gillat det jag har läst av henne hittills :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon Munro än trots att några inhandlades i samband med Nobelpriset. Det måste bli ändring på!

    SvaraRadera
  4. Har inte läst något av Munro men är lite nyfiken. Hon hamnar nog i nästa års boktolva.

    SvaraRadera