söndag 8 juni 2014

Trollkarlen från Övärlden


Titel: Trollkarlen från Övärlden
Författare: Ursula K. Le Guin
Bokförlag: Rabén & Sjögren
Format: Pocket
Tryckt: 2014
Antal sidor: 237
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!

Trollkarlen från Övärlden av Ursula K. Le Guin är första boken i en fantasyserie för ungdomar. Serien består av sex böcker varav de första tre skrevs så tidigt som mellan 1968 - 1972. Resten skrevs 1990 och 2001. De tre första böckerna har nu getts ut en en jättefin pocketutgåva. Detta är alltså den första!

Jag hade inga särskilda förväntningar när jag började läsa boken, men om jag jämför med andra fantasyböcker som jag läst så var först och främst berättarstilen lite speciell. Den känns väldigt mycket som en saga, vilket jag kanske inte väntat mig. Vad gäller karaktärerna så fick man inte lära känna någon av dem på djupet, vilket var lite synd. Men däremot var handlingen riktigt spännande, trots att det var aningen långsamt tempo. Det är ju magi i berättelsen och drakar förekommer, vilket är trevligt för det är jag svag för. Tyckte även om beskrivningen av hela övärlden. Ja trots några svagheter så var det ändå en riktigt trevlig bok att läsa. Har de två efterföljande delarna i serien och jag kommer absolut att läsa fortsättningen.

Baksidestext: Den stormhärjade ön Gont är berömd för sina trollkarlar. Sparvhök heter en av dem, en stolt pojke som törstar efter kunskap och vill bli störst av dem alla. Men han använder sina krafter för tidigt och kallar upp en skugga från dödsriket som han måste fly ifrån. Och det är bara Sparvhök som kan förgöra det onda genom att slutföra det han påbörjat.


Betyg: 3+ / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar