måndag 28 juli 2014

Blodsväktaren


Titel: Blodsväktaren
Författare: Tessa Gratton
Bokförlag: B. Wahströms
Format: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 399
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!

Blodsväktaren av Tessa Gratton är den andra boken i en serie. Jag tror att det är tänkt att det skall bli tre böcker. Första boken heter Blodsmagi. Den läste jag för ett bra tag sedan och tyckte så mycket om, så när jag såg att nästa bok skulle komma i början av detta året så kände jag att jag även ville läsa denna. 

Denna liksom förra boken handlar om magi och ockulta ritualer. Tycker att sådant är otroligt spännande och intressant. Häxeri och dylikt har alltid intresserat mig av någon anledning. Den här boken hade andra huvudkaraktärer än den första, men Silla och Nick från första boken finns med i periferin. Här är det Mab, en ung tjej som vuxit upp med magin och Will, en helt vanlig kille som råkar stöta ihop med Mab och hennes magi, som innehar huvudrollerna. Berättelsen är både spännande, full med mystik, men även romantisk. I Blodsväktaren liksom i Blodsmagi så har vi en sidohistoria som är skriven i kursiv stil. Denna historia handlar om tre personer en tid tillbaka i tiden. Men på något vis hör denna historia ihop med den andra. Och jag tycker att dessa knyts ihop på ett fint sätt. Tycker att Gratton har ett otroligt fint språk som jag tycker oerhört mycket om. Gillar denna bok lika mycket som den första. Kommer definitiv hålla utkik efter en tredje del, om det nu kommer någon.

Baksidestext: Jag grep hårt om en av rosenstjälkarna tills taggarna trängde in genom huden. Smärta och magi sipprar ur min handflata och ner i rötterna, och hans röst ekade i mitt minne: Allt blod är ditt nu, Mab, och all världens skönhet.

För Mab är blodmagi lika naturligt som att andas och något som hennes släkt har sysslat med i generationer. För Will är magi något som bara finns i sagor. Men när en av Mabs besvärjelser väcker en uråldrig förbannelse till liv tappar hon kontrollen över magin, och den kraschar rakt in i Will. Plötsligt är de indragna i en kamp på liv och död och ju närmare Mab och Will kommer varandra, desto starkare växer sig förbannelsen.


Betyg: 4 / 5

1 kommentar:

  1. Jag tyckte nästan Blodsväktaren var snäppet vassare än Blodsmagi :) Det känns som om Gratton har hittat hur hon vill bygga upp den här historien och verkligen fått till det.

    SvaraRadera