söndag 21 september 2014

Barn av sin stad


Titel: Barn av sin stad
Författare: Per Anders Fogelström
Bokförlag: Bonnier Pocket
Format: Pocket
Tryckt: 2011
Antal sidor: 328
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Bokens första mening:

"Staden hade kallats Konstantinopels jämlike: i skönhet och snusk."

Nu har jag äntligen läst Barn av sin stad, del två i Per Anders Fogelströms fantastiska stads-serie, en serie på fem böcker som utspelar sig i Stockholm under ett drygt sekel. Den här boken spänner över åren 1880-1900. Detta är år av förändring i Stockholm. Många arbetare går ut i protest och börjar så smått organisera sig, samtidigt som staden växer utanför Tullarna.

Henning Nilsson, en av huvudkaraktärerna i första boken Mina drömmars stad, är numera avliden. Här får vi följa hans änka Lotten och deras barn. De flesta av dem, utom den bortadopterade äldste sonen har ett hårt och tufft liv. Men man kan samtidigt se att där finns hopp om en bättre framtid.

Fogelström skrev med ett otroligt språk och en fantastisk inlevelse. Han fångade tidsandan på ett utomordentligt sätt och karaktärerna får verkligen liv. Jag tycker att detta är helt fantastisk läsning. Historiska romaner kan knappt bli bättre än så här.

Baksidestext: På Söder i Stockholm bor Lotten Nilsson, änka efter hamnarbetaren Henning och hennes barn. De är barn av en stad som under 1800-talets sista år genomgår en våldsam utveckling. Men vägen till bättre liv är fortfarande lång.


Betyg: 5 / 5

Läst i tre på tre-utmaningen!



1 kommentar:

  1. Jag har inte läst de här böckerna och inte ens funderat på att läsa dem, en din recension lockar mig, få se om jag tar mig tid!

    SvaraRadera