onsdag 24 september 2014

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn


Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
Författare: Ransom Riggs
Bokförlag: Rabén & Sjögren
Format: Pocket
Tryckt: 2014
Antal sidor: 379
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar: Ja

Miss Peregrins hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs har jag varit sugen på att läsa ända sedan jag såg den första gången. Det är en bok för åldersgrupp 12 - 15 år, men den fungerar absolut lika bra att läsa om man är vuxen(halvgammal tant). 

Först vill jag prata om utseendet. Jag gillar när man anstränger sig för att göra en bok snygg. Det förhöjer liksom hela läsupplevelsen. Det har de verkligen gjort med den här boken. Först och främst har man valt att ha snirkliga fina dekorationer i brunt, vid sidnumreringarna. Dessutom börjar varje nytt kapitel med en helt brun/svart mönstrad sida och så klart alla mystiska och ibland lite skrämmande gamla fotografier som dyker upp i hela boken. Det är verkligen ursnyggt. Sedan har ju boken en otroligt snygg utsida också inte att förglömma.

Vad gäller själva berättelsen så tyckte jag så mycket om författarens språk. Han skriver så fint på något sätt och han lyckas skapa en så otroligt fin stämning i denna spännande, mystiska och annorlunda berättelse/saga. Visserligen är kanske inte alla dialoger hundraprocentiga och vissa karaktärer skulle jag vilja lära känna lite mer. Men det gör absolut inget. Detta är så bra så jag får rysningar när jag läser.

Några exempel på språket:

"Bilen var fantastisk, ett museivärdigt stycke oavsiktlig folkkonst."

"Det var farfars ö. Gråkall och sagolik, inbäddad i dimma och övervakad av en miljon skrikande fåglar, liknade den en uråldrig fästning som byggts av jättar."

Handling: Omständigheterna kring hans farfars död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrins hem för besynnerliga barn. Bland dess övergivna rum och ekande korridorer inser Jacob att barnen från hans farfars skrönor kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara mänskliga - kanske till och med farliga. Men framför allt står det klart: De underliga barnen är fortfarande vid liv.


Betyg: 5- / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar