tisdag 9 december 2014

Four


Titel: Four
Författare: Veronica Roth
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 205
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsex. Tack!

Four av Veronica Roth är en novellsamling som ingår i Divergent-serien. Denna bok innehåller alltså korta berättelser där huvudpersonen är karaktären  Four. När Veronica Roth började skriva på Divergent så var det egentligen tänkt att Four skulle vara huvudkaraktären, men det blev stopp i skrivandet och när hon sedan återupptog skrivandet så blev det med Tris som huvudkaraktär i stället. 

Så det här är alltså berättelser som inte funnits med i trilogin. De tre första är från tiden före Four träffar Tris och i de sista så har Tris dykt upp hos de tappra. 

Jag har ju inte läst färdigt hela trilogin utan har Allegiant kvar, men jag hade hört att man helst skulle läsa denna som mellanbok så jag gjorde så. Four är lika trevligt skriven och lika lättläst som de övriga böckerna och speciellt de tre första novellerna tyckte jag otroligt mycket om. De ger en väldigt bra bild av vem bokkaraktären Four är. Kan bara säga att tycker man om Divergent-trilogin så har man stort utbyte av att läsa även denna.


Betyg: 4 / 5

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också bäst om de tre första novellerna, kanske främst för att det tillförde mycket nytt till Fours karaktär :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte bäst om de tre första jag med :)

    SvaraRadera