tisdag 27 januari 2015

Midsommarvals


Titel: Midsommarvals
Författare: Viveca Lärn
Bokförlag: Wahlström & Widstrand
Format: Pocket
Tryckt: 2006
Antal sidor: 249
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Midsommarvals av Viveca Lärn är första boken i serien om Saltön, en bokserie som också blivit tv-serie.

Min mamma har alla dessa böcker och älskar att läsa dem och hon har även sett tv-serien. Hon har flera gånger påmint mig om att jag borde läsa böckerna eftersom hon tycker att de är trevliga. Härom veckan passade jag äntligen på att låna hem första boken.

När jag började läsa boken så blev jag först förskräckt över alla personnamn, och jag hade på grund av detta lite svårt att komma in i berättelsen. Men allt eftersom jag kom på vilka alla karaktärer var, vem som hörde ihop med vem, ju mer tyckte jag om boken. Vissa av öborna var verkligen lite speciella. Tycker att det är en lättsam och lite smårolig bok som utspelar sig i ett trevligt kustlandskap. Här får man stifta bekantskap med ett gäng bofasta människor, men även någon nyss inflyttad och några sommargäster. Humor saknas definitivt inte i denna berättelse och det är en del roliga förvecklingar. Jag tycker faktiskt att boken var så trevlig så att jag kommer att läsa fortsättningen av serien. Nästa bok kommer säkert bli lättare att komma in i eftersom jag vet att många av karaktärerna återkommer. Men den sega början drar så klart ner betyget lite.

Baksidestext: Det här är berättelsen om en solig och saltstänkt midsommarvecka i det lilla västkustsamhället Saltön.
  Konservfabrukören Månsson är ortens starke man, en väl bibehållen femtionioåring med kastanjebrunt hår som han färgar i bastun var femte vecka. Hans unga hustru, som en gång kommit fyra i Miss Räkatävlingen i Marstrand, bockar av varje avklarad dag av äktenskapet på en lista bakom badrumsskåpet. Här finns också tobakshandlare Blomgren och hans tjocka och bildningstörstande fru Emily, som lämnar sin make för att bo i en bil full med kexchoklad. Och hit kommer Sara, en ung lärare som nyss blivit änka och som försöker hitta ett nytt liv utan sin älskade Axel. Men lugn och ro får hon inte för alla uppvaktande kavaljerer.


Betyg: -4 / 5

1 kommentar:

  1. Jag börjar tro du längtar efter sommaren Lena, i alla fall gör man det efter läst handlingen.

    SvaraRadera