måndag 2 mars 2015

Mörk Jord


Titel: Mörk jord
Författare: Belinda Bauer
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2011
Antal sidor: 275
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Nu har jag äntligen läst Mörk jord av Belinda Bauer, en spänningsroman som jag köpte på bokrean för två år sedan. Nu när jag läst den så undrar jag varför jag väntat så länge.

Belinda Bauer har jobbat som journalist och manusförfattare och denna bok är hennes debutroman. Mörk jord är en deckare/spänningsroman, men det är en väldigt annorlunda sådan. Den handlar om tolvårige Steven som lever med sin mamma, mormor och lillebror. Familjen lever i sorg eftersom Stevens morbror tragiskt försvann för arton år sedan, förmodligen dödad av en seriemördare. Den andra huvudkaraktären är just denne seriemördare Arnold Avery som sitter inspärrad efter sina dåd. Det uppstår en kontakt mellan dessa två som är otroligt spännande.

Berättelsen är väldigt mörk och beskriver tankar och känslor hos dessa två individer. Pojkens full av oro och ångest, men också hoppfullhet. Seriemördarens tankar är inte lika trevliga. Han är en fullständigt vidrig person. Författarinnan lyckas gestalta dessa karaktärer så till fulländning. Bauer lyckas även skapa en otrolig stämning i boken och beskrivningen av städer, byar och hedar är helt fantastiska. Man riktigt känner de engelska miljöerna. Hennes språk är så poetiskt. Inte vad man hade förväntat sig i denna typ av bok. Jag blev helt tagen. Absolut en av de bästa böcker i denna genre som jag läst någonsin.

Baksidestext: För arton år sedan försvann Billy Peters. Hela staden tror att han blev mördad - seriemördaren Arnold Avery har ju trots allt erkänt att han mördat sex andra barn och grävde ner dem på den ödsliga hed som omger den lilla engelska staden.
  Men Billys mor vägrar tro att han är död. Varje dag står hon vakt vid fönstret i världsfrånvänd väntan, medan familjen faller sönder omkring henne. 
  Och varje dag efter skola, medan kompisarna leker och har kul, gräver tolvårige Steven ute på Exmoorheden. Han har nämligen bestämt sig för att rädda sin mormor, sin mamma, sin bror och sig själv från morbror Billys spöke. Om det så innebär att han måste gräva upp och visa mormor skelettet efter hennes mördade son.
  Så tar han även nästa steg - Steven skriver brev till psykopaten Arnold Avery i fängelset.
  Brevet blir början på en livsfarlig katt-och-råtta-lek mellan ett desperat barn och en uttråkad seriemördare. en lek som kommer att få mycket värre konsekvenser än Steven någonsin kunnat föreställa sig.


Betyg:  5 / 5
 
Läst i spänningsutmaning 2015

Även läst för Boktolvan och min Hyllvärmarutmaning
  

10 kommentarer:

  1. Jag älskade den här när jag läste den förra året :) Och jag brukar ju ha svårt för deckare/spänningsromaner, så det om något visar väl på Bauers mästerlighet!

    SvaraRadera
  2. Jag gillade också denna. Jag lyssnade på den och det gjorde nästan Arnold ännu läskigare...

    SvaraRadera
  3. Bauer är verkligen bra, annorlunda. De två följande böckerna utspelas i samma by. Ska helst läsas i ordningsföljd.

    SvaraRadera
  4. Intämmer! Vi läste den här i bokcirkeln och den fick ett högt genomsnittsbetyg. Älskade hur hon beskrev heden, det blev både väldigt lockande och väldigt INTE lockande att åka dit och se den med egna ögon! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst den, tror att den är alldeles för mörk för mig.

    SvaraRadera
  6. Jag vill verkligen läsa Bauers böcker! De verkar vara lite annorlunda deckare.

    SvaraRadera
  7. Åh, högt betyg! Det låter lovande. Jag har den hemma i bokhyllan. Köpte också på bokrean för nåt år sedan. :)

    SvaraRadera
  8. Har inte läst något av Bauer än!

    SvaraRadera
  9. Gillar verkligen inlevelsefulla miljöbeskrivningar, så på det viset blev jag jättenyfiken på den här. Att det är författarens debutroman verkar också spännande! Tack för tips. :)

    SvaraRadera
  10. Jag tycker den var lite väl dyster.

    SvaraRadera