söndag 23 augusti 2015

Maze runner: I dödens stad


Titel: Maze runner: I dödens stad
Författare: James Dashner
Bokförlag: Semic
Format: Inbunden
Tryckt: 2015
Antal sidor: 328
Finns l.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Semic för boken!

Vissa saker i mitt liv har gjort att jag ligger lite efter med bokläsandet. Maze runner: I dödens stad av James Dashner hade jag velat läsa för ett tag sedan, men det blev först nu. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge brukar man säga. Det här är alltså tredje och sista delen i denna spännande dystopiska bokserie för ungdomar 12 - 15 år.

Efter att ha följt Thomas och hans vänner från labyrinten i första boken och framåt så känns det lite trist att man kommit till den avslutande delen. Det här är ju en ungdomsserie, men jag som vuxen har verkligen haft stor behållning av att läsa den. Böckerna har varit otroligt underhållande, spännande och storyn innehåller en hel del oväntade vändningar. Sen är böckerna så otroligt lättlästa så sidorna bara flyger fram. Jag vet att vissa ha tyckt att första boken varit starkare än de två andra, men jag tycker nog att bok två och tre varit mer spännande än den första. Men jag skall väl som vanligt vara som kärringen mot strömmen :) Författaren har i alla fall lyckats knyta ihop de flesta trådarna här i sista boken och epilogen är helt klockren. Kan varmt rekommendera den här serien till både ungdomar och vuxna.

Baksidestext: De har tagit ifrån Thomas allt: hans vanliga kliv, hans minnen och nu hans enda vänner. Världen ligger i ruiner och han har skaffat sig övermäktiga motståndare. Men Thomas fiender vet inte att han har fler minnen av sitt tidigare liv än de tror. Han minns tillräckligt mycket för att veta att man har ljugit för honom. Tillräckligt mycket för att göra uppror.

Thomas överlevde labyrinten. Han överlevde vansinnets öken. Han är redo att ge vad som helst för att rädda sina vänner. Men sanningen kan vara det som slutligen krossar honom. 


Betyg: 4+ / 5



2 kommentarer:

  1. Jag älskar ungdomsböcker! Jag såg denna på bio innan jag visste att det var en bok. Eller en serie. Sista två minuterna av filmerna så insåg jag. JAHA, det är en serie... Hahah. Kul att hela serien höll hög nivå, får ta och läsa dem sedan, de verkar ju bra!

    SvaraRadera
  2. Måste verkligen ta tag i den sista boken snart så man kan avsluta en serie :)

    SvaraRadera