måndag 14 december 2015

Det slutna ögat


Titel: Det slutna ögat
Författare: Belinda Bauer
Översättare: Leif Janzon
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2015
Antal sidor: 295
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack Modernista för boken!

Det slutna ögat är Belinda Bauers senaste bok. Jag har tidigare bara läst Mörk jord, och den boken gjorde verkligen att jag fick mersmak. Kände därför att jag gärna ville läsa fler böcker av henne. Passade nog så blev Det slutna ögat månadens bok i Jessicas bokcirkelFacebook så då passade jag så klart på att läsa den, och det ångrar jag inte.

Det slutna ögat var lite annorlunda i jämförelse med Mörk jord. Här handlade det om två försvunna barn. Poliser verkar ha gett upp hoppet om att hitta dem, alla utom Kriminalkommissarie Marvel. Han utredde flickans försvinnande och kan inte släppa att hon aldrig hittades. Marvel är väl inte bland de mest sympatiska karaktärer jag stött på. Han har en underlig människosyn. Sedan har vi den lilla pojkens mamma. Hon tycks ha blivit tokig, och hon anklagar pappan för pojkens försvinnande.

En story som handlar om försvunna barn griper alltid tag. Tycker att denna bok är otroligt spännande och välskriven. Kanske inte når upp riktigt till nivån som Mörk jord, men inte långt ifrån. Tog några kapitel innan storyn grep tag, men när den väl gjorde det så var det svårt att släppa boken. Tycker om språket och hur spänningen byggs upp. I denna berättelse så handlar det en hel del om övernaturliga förmågor, vilket är ett spännande inslag. Ja det var verkligen en spännande och läsvärd spänningsroman. Rekommenderar den varmt. Kommer absolut att läsa fler böcker av Bauer, har faktiskt redan två stycken till stående i bokhyllan.

Baksidestext: Fem fotavtryck är det enda som bevisar att fyraårige Daniel någonsin varit där. Och nu är det allt hans mamma har kvar. Varje dag vaktar hon de små avtrycken i cementen. Polerar dem så att de glänser. Glider allt närmare vansinnets gräns.
   När ett medium så erbjuder sig att hjälpa henne, tar hon chansen. Vem skulle inte ha gjort det? Kanske kan han tala om för henne vad som hänt hennes son...
   Men är mannen verkligen den han utger sig för att vara?


Betyg: 4+ / 5

Läst i spänningsutmaning 2015
Även läst för Jessicas bokcirkel på Facebook

3 kommentarer:

  1. Jag har endast läst en bok av denna författare, vill verkligen läsa fler då jag har fler i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Jag är inget jättestort fan av Belinda Bauer men lite nyfiken blev jag ändå!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Belinda Bauer och den här ska läsas. Men först hennes förra bok, Livets och dödens villkor.

    SvaraRadera