tisdag 22 mars 2016

Gudarnas blod


Titel: Gudarnas blod
Författare: Conn Iggulden
Översättare: Leif Jacobsen
Bokförlag: Bonnier Pocket
Format: Pocket
Tryckt: 2014
Antal sidor: 382
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Gudarnas blod av Conn Iggulden är en fristående femte och sista bok i Kejsar-serien, som handlar om Julius Caesar. Visste först inte att denna bok skulle komma, men när den kom så hamnade den i bokhyllan och där har den blivit stående ett tag. Men nu är den äntligen läst.

Handlingen i denna bok utspelas direkt efter och upp till något år efter Julius Caesars blodiga död. Här tar Julius Caesars adopterade son över det Julius har påbörjat och beslutar sig för att hämnas sin far.

Tycker om alla böcker som Conn Iggulden skriver. Han är otroligt duktig på att ge gamla historiska skeenden och historiska personer liv. Men jag tycker kanske inte att serien om Julius Caesar är den starkaste av hans serier. Men den är fortfarande väldigt bra. Det är bara lite stridsscener som jag kan tycka bli lite tråkiga, men i övrigt är den spännande och otroligt intressant.

Baksidestext: Året är 44 f.Kr. och scenen är Rom. Rikets store hjälte Julius Caesar har just blivit lönnmördad av sina närmaste, mest betrodda män. Efter dådet spelar konspiratörerna ett högt spel, där de söker och får senatens skydd. Men det blir ett kort respit.

I staden och längre österut börjar planerna på vedergällning att ta form. Caesars adoptivson Octavianus gör gemensam sak med sin ärkerival Marcus Antonius, för att hämnas faderns död. Mest av alla hatar han Brutus, Caesars barndomsvän och närmaste allierade.

Staden sörjer. Vreden växer. Roms befolkning söker sig ut på gatorna och konspiratörerna tvingas möta de uppeldade folkmassorna. Några flyr staden, andra drabbas av mobbens vrede, ingen av dem kommer att dö en naturlig död. Och Brutus öde beseglas på slagfältet vid Filippi.


Betyg: -4 / 5

Läst i Hyllvärmarutmaning 2016, En världsomsegling på 366 dagar och Ta kontroll över bokhyllan.


3 kommentarer:

  1. Låter som en serie för mig. Jag gillar historia och har läst Igguldens första bok om Rosornas krig, den var inte dum alls.

    SvaraRadera
  2. Jag måste läsa något av Iggulden snart alltså men samtidigt är jag lite rädd att det inte alls är något för mig.

    SvaraRadera
  3. Så här tre år senare tog det mig ett halvår att få tag i en inbunden utgåva på nätet. Idag hittade jag den och serien kommer bli komplett.

    SvaraRadera