fredag 1 april 2016

Dimma i Darjeeling


Titel: Dimma över Darjeeling
Författare: Mikael Bergstrand
Bokförlag: Norstedts
Format: Pocket
Tryckt: 2014
Antal sidor: 397
Finns bla. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Dimma över Darjeeling är andra boken i Mikael Bergstrands serie som utspelar sig i Indien. Gillade första boken riktigt mycket, så jag hade ganska höga förväntningar på denna, och jag blev absolut inte besviken.

Även detta var en otroligt rolig, varm och intressant bok, där huvudkaraktären Göran Borg för andra gången åker till Indien. Denna gången är det för att närvara vid sin Indiska vän Yogis bröllop. Men ingenting blir som de tänkt sig. Det visar sig snart att bröllopet kanske inte blir av och de har blivit grundlurade av en engelsman.

Det här är verkligen supermysig feelgood. Språket är lättsamt, miljöbeskrivningarna helt fantastiska och berättelsen innehåller en otroligt stor dos humor. Ibland skrattar jag rakt ut men stor del av boken sitter jag med ett stort leende över hela ansiktet.. Älskar karaktärerna, men även i andra boken är Yogi min favorit. Hans dråpliga kommentarer går inte av för hackor och dessutom ljuger han som en borstbindare. Helt underbart. Kan varmt rekommendera dessa böcker till alla. Ser nu väldigt mycket fram emot att läsa nästa bok i serien.

Baksidestext: Göran Borg är tillbaka på svensk mark. Efter den omvälvande resan till Indien är han på god väg att falla ner i sina gamla bittre hjulspår. Barnen är stora och behöver honom inte längre. Till och med hans psykolog tvivlar på honom.
   Men så dyker det upp en möjlighet. Hans bäste vän, den optimistiske indiske textilexportören Yogi, ska gifta sig med sin stora kärlek Lakshmi. Göran bestämmer sig för att återvända till Indien för att hjälpa honom med förberedelserna inför bröllopsfesten.


Betyg: -5 / 5

Läst i Ta kontroll över bokhyllan, Hyllvärmarutmaning 2016 och En världsomsegling på 366 dagar.



1 kommentar:

  1. Jag brukar inte gilla feel-good, men blir ändå sugen när jag läser din recension :)

    SvaraRadera