fredag 28 oktober 2016

Jevgenij Sokolov


Titel: Jevgenij Sokolov
Författare: Serge Gainsbourg
Översättare: Jenny Högström
Bokförlag: Bucket List Books
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 87
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack Bucket List Books för en mycket annorlunda och rolig bok!

Jevgenij Sokolov är en lite bok som är enda romanen skriven av den franska sångaren och kompositören Serge Gainsbourg. Den har nu getts ut i svensk översättning 25 år efter hans död.

Det här var en minst sagt underlig bok. Den börjar så här:

"DÄR JAG LIGGER på en sjukbädd i min egen skit, omsvärmad av dyngflugor, kommer bilder ur mitt liv för mig, ibland skarpa, ofta suddiga, out of focus som fotograferna säger, vissa överexponerade, andra snarare för mörka, som lagda sida vid sida skulle utgöra en både grotesk och vedervärdig film, eftersom ljudspåret som löper parallellt med filmremsan endast skulle bestå av tarmgasexplosioner."

Denna groteska smakbit är bara början på berättelsen om konstnären Jevgenij Sokolov och hans bakdel, ifrån vilken det genom hela livet kommer massor med högljudda och illaluktande fisar, så mycket att han skapar sin konst med hjälp av dem.

Man kunde tro att  man skulle bli avskräckt redan i början, men boken är både välskriven och så fylld av roliga och dråpliga händelser så det kompenserar det väldigt groteska ämnet. Trodde att jag kommit förbi kiss och bajsåldern, men det hade jag tydligen inte för jag gillade det här!

Baksidestext: Den franske sångaren och kompositören Serge Gainsbourg(1928-1991) skrev en enda roman, berättelsen om Jevgenij Sokolov, en ensam genialisk konstnär. Men vad var hemligheten bakom hans geni och vibrerande penseldrag? Med gott humör och många dråpliga metaforer berättar Gainsbourg om det bisarraste levnadsöde man kan tänka sig. En tragisk historia som i själva verket är en allegori. Och garanterat under bältet. Boken utgavs i Frankrike 1980, och utkommer nu för första gången i svensk översättning.

Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar