onsdag 26 juni 2013

Två av fyra filmer

Det har varit en trött vecka. Vid förra onsdagens dvd-släpp hyrde vi fyra filmer. Har endast sett två, resten har jag somnat ifrån. De två jag sett är:


Wallander - Försvunnen var en av filmerna jag såg. Gillar verkligen Wallander-filmerna och denna var intet undantag. Tycker att dessa filmer, för att vara svenska deckare är av ganska hög kvalité. Det är väl inte superaction utan många av filmerna, bl.a. denna håller ett lite lägre tempo. Men jag gillar både upplägget och innehållet. Gillar dessutom Krister Henriksson som skådespelare.

Handling: Kurt är tillbaka på polisstationen efter avstängningen. Han involveras direkt i ett fall med en 8-årig flicka som är försvunnen. Allt man hittar är en godisbit och hennes cykel. Han blir besatt av att hitta flicka levande och minuterna tickar. De har tiden mot sig och det första dygnet är avgörande. Föräldrarna ligger i en infekterad vårdnadstvist och fadern har planerat att ta flickan med sig tillbaka till sitt hemland Chile. När mamman hittas mördad i flickans koja inser Kurt att de jagar en mycket desperat och farlig person. Jakten leder Kurt tio år tillbaka i tiden till ett ouppklarat fall som plågat honom i alla år, där man aldrig återfann flickan. I det fallet anklagade Kurt mamman och nu tvingas han ta hjälp av henne för att komma framåt i sökandet.

Betyg: 3+ / 5


Beutiful Creatures är en film som bygger på Kami Garcia och Margaret Stohls bokserie. Dessa böcker har jag länge tänkt läsa men det har inte blivit av. Nu valde jag i alla fall att se filmen. Tyckte att det var en riktigt trevlig film med övernaturliga inslag och en kärlekshistoria mellan en ung pojke och flicka. Kan väl inte säga att det slog gnistor mellan dessa två skådespelare, men det var riktigt bra ändå. Förutom det magiska, kärleken och kampen mellan gott och ont, så fanns det även en dos humor, vilket jag gillar. Vet ej om det kommer någon fortsättning, men det var ett slut som får mig att tro det.

Handling: Ethan Wate drömmer mardrömmar om en flicka som han aldrig har träffat. När Lena Duchannes flyttar till hans lilla stad Gatlin, dras Ethan oförklarligt till henne. Han beslutar sig för att ta reda på varför det finns ett band dem emellan, även om det innebär att avslöja en hemlighet som kan förändra allt.

Betyg: 4 / 5

3 kommentarer:

  1. Gillar också Wallander och Beck! Gillar oftast inte svenska filmer, men svenska deckare går bra. Hade dessutom precis läst en Mari Jungstedt bok. Så jag var redan inne i att lösa mord och försvinnanden :)

    Försvunnen var en av de sämre Wallander tycker jag, vissa skådisar borde tänka på att byta jobb. T.ex. hon som skulle föreställa åklagare :)

    SvaraRadera
  2. Gillade Wallander innan men inte längre. Beautiful Creatures tror jag inte pssar mig men man ska aldrig säga aldrig ;)

    SvaraRadera
  3. Har sett den wallander med och den var riktigt bra :)

    SvaraRadera