tisdag 16 juni 2015

Andra andningen


Titel: Andra andningen
Författare: Sofie Sarenbrant
Bokförlag: Damm
Format: E-bok
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus

Andra andningen är första boken av Sofie Sarenbrant som jag läser. Har hört mycket bra om hennes kriminalromaner så detta var något som jag såg fram emot.

I den här berättelsen sker brott mitt under ett vädermässigt riktigt hemskt Stockholm Marathon. Det var riktigt smart att förlägga handlingen så. Händelser under löptävlingen är blandade med hopp  ett litet tag bakåt i tiden. Här har författaren på ett spännande sätt knutit ihop dessa trådar. Men trots många gissningar under bokens gång så var ändå slutet förvånande. Gillar hur författaren bygger upp stämningen. Det här var riktigt bra tycker jag. Kommer definitivt att läsa mer av Sarenbrant.

Handling: Tiden är begränsad, sträckan är mätbar men antalet misstänkta och potentiella offer är oändlig … Välkommen till Stockholm Marathon!

Stockholm Marathon har hittills klarat sig från dödsfall, men när startskottet går för det 35:e maratonloppet genom tiderna ställs allt på ända. Det är den första juni men det är kallare än på julafton. Precis utanför Stadion faller en man ihop och förs till ett sjukvårdstält men mannens liv går inte att rädda.

Kriminalpolisen Emma Sköld är ledig den här dagen och finns på plats för att heja på sin syster Josefin som springer. När Emma är vid Rålambshovsparken har en livlös kvinna precis upptäckts vid vattnet och Emma rycker in. Det är ingen tvekan om att kvinnan bragts om livet.

Finns det en mördare bland löparna? Och när i sådana fall dyker nästa offer upp? 



Betyg: 4 / 5

Läst i Jessicas bokcirkel på Facebook!



1 kommentar:

  1. Sarenbrant är perfekt när man känner för en lättsam avkopplingsdeckare. Jag har lyssnat på alla böcker i serien om Emma, utom den senaste Avdelning 73 tror jag den heter, och tyckt att det varit helt ok deckare.

    SvaraRadera