måndag 29 juni 2015

Det oändliga havet


Titel: Det oändliga havet
Författare: Rick Yancey
Bokförlag: Rabén & Sjögren
Format: Kartonnage
Tryckt: 2014
Antal sidor: 328
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus 
Tack Rabén & Sjögren för boken!

För ett tag sedan läste jag Den femte vågen av Rick Yancey, vilken var första boken i en serie som handlar om aliens, om jordens sista tid och om kampen för att överleva. Böckerna är riktade till åldersgrupp Unga vuxna. Jag kom att tokälska den boken och nu tog jag upp del två, Det oändliga havet. Jag har hört väldigt blandade recensioner om denna, jag vissa som rent av tyckt att den var dålig, så jag var lite orolig. Men jag tycker inte att den är så dålig som jag föreställt mig utan även denna tilltalade mig.

När denna bok börjar så är 98% av jordens befolkning utrotad och de få som finns kvar gör allt för att hålla sig undan från De andra. Cassie, som var huvudkaraktär i första boken är även med i denna och här har hon återfått sin lillebror. Liksom första boken så är Det oändliga havet otroligt spännande och lättläst. Den är en bit kortare än förra boken så det kändes som om den tog slut väldigt fort och man fick snabba sig för att hänga med i svängarna. I första boken så var det Cassie som var berättarröst för det mesta, men här växlar berättarröst efter ca halva boken till en tjej som kallas Ringer. Det var inte negativt alls. Tycker dessutom att man fick lite mer bakgrundsfakta om vad De andra(utomjordingarna) vill i den här boken. Tycker att författaren lyckats bra med att beskriva karaktärerna över lag. Vissa gick han lite mer på djupet med i denna bok, te.x. Poundcake. Det enda som irriterade mig en aning var när jag hittade tryckfel. Men i det stora hela var boken bra. Kanske inte riktigt lika storslagen som Den femte vågen, men ändå läsvärd. Båda är spännande böcker som jag absolut rekommenderar ungdomar att läsa.

Baksidestext:
HUR FÖRGÖR MAN HELA JORDENS BEFOLKNING?
MAN BERÖVAR MÄNNISKORNA DERAS MÄNSKLIGHET.
MAN GÖR DE ALLRA MINSTA BARNEN TILL
MASSFÖRSTÖRELSEVAPEN AV KÖTT OCH BLOD.
EFTER DEN FEMTE VÅGEN KVARSTÅR REGELN: LITA
INTE PÅ NÅGON. MINST AV ALLT DI8N INSTINKT.

Den utomjordiska attacken fortsätter. Cassie har återfunnit sin lillebror, men samtidigt förlorat sin stora kärlek Evan. Och striden mot De andra är långt ifrån över. Cassie och hennes vänner måste fortsätta kämpa mot en osynlig fiende. Men en sak är säker: De andra kommer inte att ge upp förrän hela mänskligheten är utrotad.


Betyg: 4 / 5



4 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om Den femte vågen och ska köpa Det oändliga havet när den kommer i pocket i augusti.

    SvaraRadera
  2. Åhh jag måste läsa ettan snart.

    SvaraRadera
  3. Det här är ju en bok som jag borde puffa uppåt i läslistan.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte ettan var mycket bättre, men jag gillade Ringer som berättare :)

    SvaraRadera