torsdag 30 juli 2015

Järnprovet


Titel: Järnprovet
Författare: Holly Black  & Cassandra Clare
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Tryckt: 2015
Antal sidor: 384
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus
Bibliotekslån! 

Jag hade på flera bokbloggar och Youtube-kanaler hört talas om Järnprovet, som är en ny fantasyserie skriven av Holly Black och Cassandra Clare. Har inte läst något av dessa författare tidigare men jag har hört att detta skall vara något lite i stil med Harry Potter, vilket gjorde mig nyfiken. Magisterium, som denna bokserie heter skall tydligen bli 5 böcker och det är en serie riktat till målgrupp 9 - 12 år.

Nu har jag inte läst Harry Potter i bokform utan endast sett filmerna, men jag var ändå lite rädd för att detta skulle vara för likt. Har hört vissa säga det. Men har samtidigt hört mycket gott om boken också. Ja visst fanns det lite likheter. Det handlar om ungdomar med magiska talanger, det handlar om en skola för trollkarlar. Men där tycker jag att likheterna slutar. 

Det här var riktigt trevligt och spännande. Författarna har verkligen skapat en trevlig värld med mycket magi och karaktärer som man fort lär sig tycka om(utom någon enstaka som till att börja med är lite störande). Det är absolut väldigt fantasifullt och jag gillar helheten riktigt mycket.  Handlingen kretsar kring Callum Hunt och hans jämnåriga vänner som blivit kallade till att börja på trollkarlsskolan Magisterium. Efter att ha följt äventyren under deras första år(och ett slut som var lite förvånande), så längtar jag faktiskt efter att läsa fortsättningen, som för övrigt redan finns ute på engelska. Som sagt, fortsätter serien i samma anda som första boken, så kan det här bli en otroligt trevlig läsning framöver. Kan varmt rekommendera denna både till barn och vuxna.

Handling: Callum Hunts pappa har alltid varnat honom för magi. Han har satt upp tre enkla regler: 1. Lita aldrig på en trollkarl 2. Lyckas aldrig med en uppgift som en trollkarl ger dig 3. Låt aldrig en trollkarl ta dig med till Magisteriet.Och nu är  Call på väg att bryta alla tre.

När Call blir kallad till inträdesprovet till Magisteriet, skolan för magiker, gör han sitt yttersta för att misslyckas. Han bränner upp papper, gör sönder utrustning och är otrevlig - allt för att bli utkastad så fort som möjligt. Men vad gör det när han blir utvald ändå? Och är verkligen Magisteriet så illa som hans pappa alltid har fått honom att tro? Call kommer snart att upptäcka att allt inte är vad det ser ut att vara och att den största prövningen ännu ligger framför honom...


Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar