måndag 20 juli 2015

Liten parlör för älskande


Titel: Liten parlör för älskande
Författare: David Levithan
Bokförlag: Gilla Böcker
Format: Pocket
Tryckt: 2015
Antal sidor: 212
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Gilla Böcker för boken!

Liten parlör för älskande är min första bekantskap med David Levithan. Var ett bra tag sedan jag blev uppmärksammad på hans böcker och jag är glad att jag äntligen läst något.

Den här boken handlar om ett förhållande som tar sin början på en nätdejtingsajt. När jag först såg att boken var upplagd som en ordbok, där varje ord förklaras med bitar tagna från parets förhållande, så blev jag först lite osäker. Men när jag väl kommit in i det hela så var jag fast.

Förhållandet beskrivs i engelska ord från a - z(de svenska översättningarna står också där). Styckena kan variera i längd från bara en mening till ett par sidor, så boken går otroligt fort att läsa. Älskar verkligen Levithans nyanserade språk, och hur han med bara några ord eller meningar kan beskriva situationer så det känns antingen vackert, tragiskt, hoppfullt eller sorgligt. Författaren använder inga namn och det råder lite osäkerhet om det är ett förhållande mellan två personer av samma kön eller två personer av motsatt kön. Men jag får oftast en känsla av att det är två mäns förhållande han beskriver. Oavsett vilket så är det här så genialt och så vackert i sin enkelhet. Finns igenkänning i vissa saker som han beskriver. Får verkligen mersmak och vill läsa mer av författaren snart!!

Baksidestext: "Jag brukar inte hålla på med sånt här", sa du.
"Inte jag heller", försäkrar jag.
Senare visade det sig att vi båda hade nätdejtat förut, att vi båda två legat med folk vid första dejten förut, och att vi båda varit med om att trilla dit alldeles för fort förut. Men vi tröstade oss med att det vi egentligen ville säga var "Jag brukar inte gilla det så mycket".
Mät hoppfullheten i det ögonblicket, i den känslan.
Allt annat kommer att mätas mot den.


Betyg: 4+ / 5

1 kommentar: