tisdag 21 juli 2015

Tematrio - Saker som är varma


I tematrion hos Lyrans Noblesser är det sådant som är varmt som är aktuellt denna veckan. Hon vill att vi skall berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är varmt!

1. Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Detta är andra delen i den mycket spännande Millennium-trilogin. I denna bok liksom första så är det journalisten Mikael Blomkvist och datahackern Lisbeth Salander som är huvudkaraktärerna. I denna delen kretsar handlingen kring sexhandel och mord. Kan varmt rekommendera hela denna trilogin.

2. I skuggan av värmen av Lotta Tell. Denna är en självbiografisk bok, den andra i en serie och den handlar om dubbelliv och droger. Mycket läsvärd.

3. En plats i solen av Liza Marklund. Detta är den åttonde boken om journalisten Annika Bengtzon och i denna bok hittas en svensk familj mördad i Spanien, alla utom en dotter som är försvunnen. Gillar denna liksom alla andra Annika Bengtzon-böcker.


11 kommentarer:

  1. Flickan som lekte med elden är den enda jag läst av dina tre!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst den första och den tredje av dina böcker. I skuggan av värmen var en intressant titel.

    SvaraRadera
  3. Intressant trio! Även om jag medger att jag inte har tålamod med Liza Marklunds hiskliga språkbehandling.

    SvaraRadera
  4. Fullt med spänningsromaner!

    SvaraRadera
  5. Flickan som lekte med elden hade jag med tänkte ta Liza Marklund men ångrade mig.

    SvaraRadera
  6. Har läst första och sista, bra böcker båda två.

    SvaraRadera
  7. Den enda jag har läst är Flickan som lekte med elden, vilket påminner mig om att jag borde läsa sista (jag räknar inte med David Lagercrantz bok) boken i trilogin.

    SvaraRadera
  8. Jag har faktiskt aldrig läst något om Annika Bengtzon, men jag hörde en radioprogram typ sommarprat med Liza Marklund för inte så länge sen, och det fick mig för första gången att bli nyfiken på böckerna.

    SvaraRadera
  9. Ja, saker som är varma kan man ju behöva påminnas om idag när det är 12 grader och regn ;)

    SvaraRadera