söndag 9 augusti 2015

En smakebit på søndag - Den store Gatsby


Efter lite sommaruppehåll så är En smakebit på søndag tillbaka hos den norska bloggen Flukten fra virkeligheten, vilket känns trevligt. Just nu håller jag på att läsa Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald och smakbiten kommer från sidan 60.

"Oväsendet från biltutorna hade tilltagit i styrka och jag vände mig bort och började gå hemåt över gräsmattan. Vid ett tillfälle tittade jag bakåt. En månskära glimmade över Gatsbys hus, gjorde natten lika vacker som förut och fick den att överleva skratten och sorlet från den ännu upplysta trädgården. Plötsligt tycktes ett slags tomhet flöda genom fönstren och de stora dörrarna och fullständigt isolera värdens gestalt där han stod utanför entrén och artigt vinkade adjö."


18 kommentarer:

  1. Jag läste den här för ett par år sen men jag gillade den inte.
    Vet inte vad det var, kanske hade jag för höga förväntningar på boken. Hoppas du kommer tycka om den mer!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  3. Jag har boken men njaa vet inte riktigt om det är min genre.

    SvaraRadera
  4. Tack för den, har bara sett den gamla filmen.

    SvaraRadera
  5. En bok som står i hyllan och väntar på sin tur :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. tack för smakebiten! har läst den ett par gånger, men kan inte säga att jag gillar den

    SvaraRadera
  7. Har tänkt läsa den här sååå många gånger, men det brukar alltid komma någon annan bok emellan.. Många jag känner har tyckt att den har varit lite svår. Det är nog därför jag blir tveksam.. :/

    SvaraRadera
  8. Lustigt bildspråk. Tomhet som flödar ut genom fönstret.

    SvaraRadera
  9. Den var ett tag sen jag läste nu! Kanske får bli en omläsning av den någon gång :)

    SvaraRadera
  10. Den läste jag för länge sen. Så länge sen att det kanske vore dags att läsa om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jag tyckte faktiskt att Den store Gatsby var ganska bra. Hoppas du också tycker om den!

    SvaraRadera
  12. Jag läste den här för ett par år sedan, tyckte tyvärr inte alls om den. Älskade å andra sidan filmen med Leonardo DiCaprio :)

    SvaraRadera
  13. En klassiker (av många) som jag aldrig känt någon större lust att läsa...

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten - den här boken läste jag för många år sedan.

    SvaraRadera
  15. Det er hyggelig å ha så mange fine bloggere med på smakebitene igjen også :) Gatsby er en klassiker jeg mange ganger har tenkt at jeg må lese, snart, snart.

    SvaraRadera
  16. Omtalad bok detta, blir lite nyfiken på den. Tack för smakbit! :)

    SvaraRadera
  17. Jag vann denna bok tidigare i år, men den föll mig inte i smaken tyvärr. Den var inte alls som jag trodde.. Tur man är olika. ;)

    SvaraRadera