tisdag 29 september 2015

Konsten att ha sjukt låga förväntningar


Titel: Konsten att ha sjukt låga förväntningar
Författare: Åsa Asptjärn
Bokförlag: Månpocket
Format: Pocket

Tryckt: 2015
Antal Sidor: 214
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Månpocket för boken!

Konsten att ha sjukt låga förväntningar är skriven av Åsa Asptjärn och är hennes debutbok. Hade hört en hel del bra om boken så den gjorde mig nyfiken.

Berättelsen handlar om Emanuel Kent Sjögren som är en finnig tonåring vars enda vän heter Tore. Emanuel är egentligen ganska smart, men av någon konstig anledning blir allt han gör fel, så han uppfattas som en ganska udda figur. Emanuel har som filosofi att det är bättre att inte ha så höga förväntningar för då slipper man bli besviken om saker går fel.

Det här är en otroligt humoristisk beskrivning om hur det är att vara femton, att inte vara bland de mest populära, att försöka passa in och dessutom att försöka att inte skämma ut sig stup i ett. När man läser boken märker man att författarinnan skrivit annat inom det komiska området tidigare, för det här är både roligt och pinsamt. Jag skrattade faktiskt väldigt mycket under tiden jag läste.  Det är rappt språk, otroligt lättläst och underhållande. Gillar verkligen hennes karaktärer som hon beskriver med värme och humor. Ja vill ni ha en lättsam underhållande bok så är detta definitivt rätt bok.

Från baksidestexten:
Jag heter Emanuel Kent Sjögren och har aldrig kysst någon.
Jag vill bli er andlige vägledare. Varför?
Se det så här: Om jag gör misstagen så slipper ni.
Eller ännu bättre: Ta del av mitt halvkassa liv
och gör sedan tvärtom.


Betyg: 4+ / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar