söndag 13 september 2015

Ensam på Mars


Titel: Ensam på Mars
Författare: Andy Weir
Bokförlag: Bookmark
Format: Inbunden
Tryckt: 2015
Antal sidor: 447
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Bookmark för boken!

Ensam på Mars är en debutroman och det är författaren och systemteknikern Andy Weir som skrivit den. Boken är en Sci-Fi / överlevnadsberättelse och den utspelar sig som man ser på titeln på planeten Mars. 

Boken börjar med att huvudkaraktären Mark Watney vaknar upp efter en olycka som hans rymdexpedition råkade ut för. Han inser då att övriga besättningen har trott att han avlidit och han har lämnats ensam kvar. Detta är upptakten till en spännande berättelse där Mark i sina logganteckningar berättar allt han gör för att kunna överleva.

Skall inte sticka under stol med att det är massor med teknik och vetenskapsprat i denna roman, men är man intresserad av sådant och gillar berättelser som utspelar sig i rymden så är detta den perfekta boken. Huvudkaraktärens diskussioner med sig själv och hans tankar är i formen av logganteckningar. Det fungerar helt klockrent. De är på många ställen så otroligt humoristiska så jag skrattade ofta högt och kunde inte låta bli att läsa de roligaste styckena för maken :) Samtidigt är berättelsen också otroligt spännande. Kan absolut inget annat än gilla huvudkaraktären Mark Watney. Han har en härlig personlighet. Han är rolig, självironisk och otroligt uppfinningsrik. Men de övriga karaktärerna, både de övriga expeditionsmedlemmarna, människorna på NASA mfl. känner jag att jag inte får lära känna ordentligt och det är nog enda anledningen till att boken inte får riktigt full pott från mig. Men jag tycker att den har högt underhållningsvärde så den är helt klart läsvärd!!

Så här slutar en logganteckning i boken:

"Det var kommendör Lewis som senast använde den här rovern. Hon skulle ha använt den igen på sol 7, men åkte hem i stället. Men hon lämnade kvar sin utflyktsutrustning där bak. När jag rotade igenom den hittade jag en proteinkaka och ett personligt USB, förmodligen fullt med musik som hon lyssnar på medan hon kör.
   Dags att få något i mig och kolla vilket slags musik den goda kommendören plockade med sig till Mars."

Nästa logganteckning innehåller endast en mening och den lyder:

" Disko. Ämen för fan, Lewis."

Baksidestext: Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas astronauten Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygade om att han är död, men Mark Watney lever - i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne och en ännu större dos självironi ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö. Målet är att en dag kunna återvända hem.


Betyg: -5 / 5

4 kommentarer:

  1. Jag älskade verkligen den här boken och jag är så nyfiken på filmen :)

    SvaraRadera
  2. Håller precis på med den och den är riktigt bra, trodde den skulle vara långdragen, men icke!:)

    SvaraRadera
  3. Har den oläst i hyllan. Borde läsa den snarast. Men tyvärr är det för lite tid och för många böcker som gäller...

    SvaraRadera
  4. Den här har jag i stort sett endast hört en massa gott om. Måste verkligen köpa hem den.

    SvaraRadera