söndag 29 november 2015

Adventsläsning - En enkät

Tänkte svara på en liten enkät som rör adventstid och jul. Hittade enkäten hos Johannas deckarhörna.


1. Vilka böcker / vilken bok är den bästa du läst i höst?
Har läst flera böcker som var bra under hösten, men jag väljer ändå Lewispjäserna av Peter May och Livets outgrundliga mysterier av Benjamin Alire Sáenz.

2. Vilken är din favorit-julsång?
En av de finaste är Jul, jul, strålande jul.

3. Vilka böcker skall du läsa i december? Har du någon särskild läsning som får dig i julstämning?
Två böcker som jag bestämt mig för att läsa i december är Elizabeth är försvunnen av Emma Healey och Ung i ghettot av David Safier. Vad det blir mer får tiden utvisa. Kan inte komma på någon speciell läsning som får mig så där lite extra i julstämning, det skulle i så fall vara någon bok där det är lite vintrig handling.

4. Önskar du dig särskild bok i julklapp av tomten, närstående eller dig själv?
Har inte önskat mig något speciellt i julklapp av mina nära och kära. Vi brukar oftast fokusera på att köpa klappar till alla barnen i släkten i första hand. Har däremot just beställt tre böcker till mig själv och det är En sån som du av Gillian Flynn, Riddaren av de sju konungarikena av George R. R. Martin och Fyren mellan haven av M.L. Stedman.

5. Hårda eller mjuka paket? Vilket föredrar du?
För mig är inte paket det viktiga till jul utan att få umgås med familjen.

6. Om du skulle tipsa om en bok att ge bort i julklapp, vilken skulle det vara?
Då skulle jag nog tipsa om hela Lewis-trilogin av Peter May. En otroligt bra, välskriven och originell deckarserie.

7. Glögg eller julmust, om du måste välja? 
Helt klart julmust.

8. Har du någon bok som du sparat för att läsa under eventuell julledighet?
Nu är ju jag ledig jämt eftersom jag är sjukpensionär, men jag har tänkt läsa Hundar hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon. Känns om den kan passa att läsa kring jul. Har läst första boken och hade egentligen tänkt läsa denna förra julen, men det får bli i år istället.

9. Knäck eller Alladinask?
Absolut hemmagjord knäck. Det är mums det!

10.  Hur gör vi med julpyntet. Får tomtar och gran respass redan efter Annandagen eller plundrar vi på Tjugondagknut?
Jag gillar att ha mitt pynt framme ett tag så det åker fram till första advent och får stå kvar tills efter Trettondagshelgen.
 


2 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina svar Lena :) Lewispjäserna är en av höstens bästa även för mig :)

    SvaraRadera