tisdag 3 november 2015

Född fenomenal


Titel: Född fenomenal
Författare: Josephine Bornebusch
Bokförlag: Månpocket
Format: Pocket
Tryckt: 2015
Antal sidor: 261
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Månpocket för boken!

När jag fick hem Född fenomenal så hade jag inte förstått att Josephine Bornebusch var skådespelerskan som spelar Mickan i Solsidan. När jag fick reda på det så blev jag nästan ännu mer nyfiken hur hon skulle vara som bokdebutant. Efter att jag läst denna boken så hoppas jag att hon skriver mer.

Detta är en ungdomsbok som handlar om Rut, en tjej som är otroligt intresserad av Andra världskriget, och speciell intresserad av Anne Frank. Rut vill bli ihågkommen så därför skriver hon dagbok. Rut har en väldigt speciell och lite galen bror som är ute på vift runt om i världen. Hon har också ett gäng ganska udda klasskamrater. Om dessa  och planeringen inför klassens förestående skolresa och mycket annat berättar hon i denna berättelse.

Gillar Rut och även flera andra karaktärer i boken för de är roliga och udda, ja de var väldigt lätta att tycka om. Tycker att Bornebusch lyckats få till en otroligt humoristisk berättelse, ja kanske inte helt perfekt, men de flesta kapitel är så otroligt roliga så man skrattar högt, men det finns även några kapitel i boken som lämnar mig mindre engagerad. Detta gjorde att jag inte gav boken riktigt full pott. Men som jag skrev tidigare så hoppas jag att Bornebusch kommer att fortsätta skrivandets bana, för med denna bok visar hon att hon behärskar detta.

Baksidestext:
Visste du att ett par snygga jeans och lite räkost kan få stora konsekvenser?

Det vet i alla fall Rut. För tillsammans med hennes helt normala besatthet av Anne Frank, leder det till att Rut blir innebandygroupie, får ansvaret för att få iväg hela sin dysfunktionella klass på skolresa, och till slut få en uppenbarelse på en utländsk bajamaja.
   Men som du förstår är det inga som helst problem - Rut är ju trots allt född fenomenal!


Betyg: 4 / 5



2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den här och hoppas jag med att det kommer fler böcker från författaren :)

    SvaraRadera
  2. Denna låter intressant, både i handling och titel :)

    SvaraRadera