tisdag 12 april 2016

Tematrio - Böcker ni inte läst ut


I tematrion hos Lyrans Noblesser vill hon att vi denna veckan skall:

Berätta om tre böcker vi inte läst klart, vad fick er att besluta att avsluta?

Det är inte ofta jag avslutar böcker mitt i, men några gånger har det uppenbarligen hänt, eftersom jag i alla fall kommer ihåg dessa tre.

1. Vita tänder av Zadie Smith. Vet ej om det var fel bok vid fel tillfälle, men denna kom jag aldrig in i så efter halva boken orkade jag inte mer.

2. Processen av Franz Kafka. Den här boken har jag påbörjat två gånger och avslutat lika fort. Den känns så tråkigt och förvirrande så jag klarar bara inte av att läsa den.

3. Sista riket av Brandon Sanderson. Denna bok avslutade jag en bit in i boken för inte så länge sedan. Kände inget nämnvärt för karaktärerna och tyckte att magin i boken kändes fånig så jag kände inte att jag ville lägga tid på att läsa färdig en bok på över 700 sidor då jag fortfarande efter 150 sidor tyckte att boken var tråkig. 


9 kommentarer:

  1. Så bra, då har jag äntligen bestämt mig för att INTE läsa Sista riket! ;)
    Processen var sant förvirrande, läste ut den men förstod inte riktigt storheten, förutom den där Kafka-stämningen som är så speciell. Hur kapitlen är ordnade är sen vad jag förstår en efterkonstruktion, kanske det bidrar till att den känns extra rörig?

    SvaraRadera
  2. De där tre har jag inte ens försökt mig på och jag lär nog inte försöka heller.

    SvaraRadera
  3. Sista riket har inte lockat fast den står här hemma och efter dina ord så hamnade den närmare de böcker som ska flytta :)

    SvaraRadera
  4. Tror jag har läst ett utdrag ur Processen men minns inte mycket av det. De andra böckerna har jag inte läst och är inte så sugen efter ha läst dina ord... ;)

    SvaraRadera
  5. Jag gillade inte vita tänder, funderade på att inte läsa ut den. NW tyckte jag mycket bättre om, trots att den egentligen var mycket tyngre läsning (i betydelsen: måste läsa långsamt för att fatta vad som händer).

    SvaraRadera
  6. Processen är en av mina favoriter!

    SvaraRadera
  7. Processen gillade jag :) Men den är verkligen märklig. Sedan skrev han ju aldrig klart den, vilket jag upplever som lite frustrerande att det helt plötsligt saknas partier i den eftersom han aldrig skrev dem.

    SvaraRadera
  8. Vita tänder tvingade jag mig igenom, kommer inte ihåg ett dugg av den. Sanderson håller jag på med nu som ljudbok så det blir mest bara på helgerna så den kommer att räcka ett tag. Håller med om magin, men annars tycker jag inte att den är helt oäven :)

    SvaraRadera