lördag 18 juni 2016

En sång från havet


Titel: En sång från havet
Författare: Katherine Webb
Översättare: Annika Sundberg
Bokförlag: Historiska Media
Format: Inbunden
Tryckt: 2015
Antal sidor: 512
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack Historiska Media för boken!

En sång från havet är min första bekantskap med författarinnan Katherine Webb. Jag nappade på boken för att jag tyckte att baksidestexten lät bra och omslaget var fint. Kan säga nu i efterhand att det var tur att jag blev nyfiken på den, för oj vilken berättelse.

Boken handlar om Zach, som är en konstnär som för närvarande driver ett galleri som inte går ihop ekonomiskt. Han är frånskild och har en liten dotter och hans ex skall ta hans barn ock flytta till USA. Zach är expert på den kända konstnären Charles Aubrey och äger själv några av hans verk, och för att färdigställa en bok om konstnären beger sig Zach till orten där Charles och hans familj tillbringat några somrar före andra världskriget. Detta leder till att både Zachs egen historia börjar, men även berättelsen om Dimity(Mitzy), den unga bondflickan som konstnären avbildat på många av sina tavlor.

Det här är en berättelse om sökande, men det är också en bok om kärlek och vänskap. Men kärleken som beskrivs i denna bok är inte bara vacker utan även väldigt destruktiv, påhittad och förvrängd. Äskar att mycket kretsar kring konst och konstnärens arbete och sökande efter tilltalande motiv, tycker också om hur författaren beskrivit det engelska landskapet, det stormpiskade havet och det grå och fuktiga vädret. Men framför allt tycker jag om hur hon låter oss komma karaktärerna in på bara skinnet. Berättelsen skapar så mycket känslor både glädje, ilska och sorg. Tycker att både de nutida händelserna och de gamla tillbakablickarna vävs samman till en fin helhet. Kan absolut varmt rekommendera denna bok och det här är definitivt inte det sista jag läser av denna författarinna. Fick verkligen mersmak.

Baksidestext: Dimity Hatcher växer upp vind för våg i en liten kustby i södra England på 1930-talet. Hon undviker modern så gott hon förmår och tillbringar sin tid vid stranden och på ängarna. En dag lyser det i den öde granngården, konstnären Charles Aubrey har flyttat in med sin familj. Plötsligt förändras allt. Längtan efter ett annat liv växer sig allt starkare hos Dimity.
   Många år senare skriver galleristen Zach en biografi över den berömda konstnären. Han äger tre av Aubreys målningar och är som förtrollad av dem. Vem är den unge, okände pojken Dennis? Är bondflickan med den intensiva blicken fortfarande vid liv? Och vad hände med Charkes Aubrey under andra världskriget? Zach reser till södra Englands kust för  att finna svar, men de hemligheter som avslöjas är inte alls vad han förväntat sig.


Betyg: 5 / 5


13 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant och annorlunda bok, borde kanske sätta upp den på den redan långa listan ;)

    SvaraRadera
  2. Tyckte också att En sång från havet var riktigt bra, men hennes nya "Sanningen om Alice" tyckte jag var ännu bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hennes nya bok är jag jättesugen på nu efter att ha läst denna.

      Radera
  3. Bra recension! jag blir nyfiken verkligen. Roligt med fokus på konst också :)

    SvaraRadera
  4. Låter som en intressant bok, snyggt omslag också. :)

    SvaraRadera
  5. Den här hade jag inte hört talas om. Bra tips!

    SvaraRadera
  6. Den har jag hemma men har ännu inte kommit mig för att läsa den.

    SvaraRadera
  7. Har läst Av en annan värld av författaren, gillade, och tänkt att jag ska läsa fler böcker. Blir väldigt sugen på att läsa denna.

    SvaraRadera
  8. Jag tror jag har den i bokhyllan

    SvaraRadera
  9. Författarens "Sanningen om Alice" har jag redan siktat in mig på att läsa och denna verkar ju också läsvärd.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst något av henne, men hennes böcker syns ju lite överallt bland bokbloggarna.

    SvaraRadera