onsdag 20 juli 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 29


Nu var det några veckor sedan jag svarade på bokbloggsfrågan hos Barnboksbloggen. Denna veckan lyder frågan så här:

Vilken tidsperiod läser du helst böcker ifrån? Vad föredrar du helst, böcker som utspelar sig i nutid, för hundra år sedan eller under en speciell historisk tid?

Jag gillar att läsa böcker som utspelar sig i nutid, speciellt om det är något som är väldigt bra. Men annars är jag otroligt förtjust i att läsa om historiska skeden från olika tidsepoker.

Från de senaste århundradena läser jag gärna intressant litteratur som utspelar sig under och omkring andra världskriget. Tiden från 1800-talets mitt och fram till 1920-talet då den stora utvandringen från Sverige till USA skedde är också otroligt intressant och där älskar jag naturligtvis Vilhelm Mobergs svit. Hur industrialiseringen började växa fram är naturligtvis också jättespännande att läsa om.

Tiden för Rosornas krig i England och Tudordynastins period i Engelsk historia lockar mycket. Likaså 1100- och 1200-talet och berättelser om tempelriddarna gillas. Vikingatiden är naturligtvis också en intressant period.

Ja det finns en hel del intressanta tidsperioder av vår historia som kan nämnas, och jag läser gärna om dem alla.


5 kommentarer:

  1. kul att kunna variera sig mellan olika tidsperioder.

    SvaraRadera
  2. Det finns så mycket spännande historiskt att läsa om. Nutiden känner jag att jag vet lite om eftersom jag trots allt befinner mig där men dåtiden kan jag lära mig så mycket om.

    SvaraRadera
  3. Det är så kul med historiska böcker. Både såna som utspelar sig i en annan tid och de som skrevs i en annan tid :)

    SvaraRadera
  4. Historiska romaner kan vara väldigt intressanta!

    SvaraRadera
  5. Andra världskriget är min favorit

    SvaraRadera