onsdag 24 augusti 2016

Shakespeare: 6 pjäser, uppdatering 1


Eftersom det i år, 2016 är 400 år sedan Shakespeare gick bort så har det getts ut några fina samlingsverk, bland annat detta. Shakespeare 6 pjäser har getts ut av Ordfront förlag och jag tackar så mycket för att jag fick ett exemplar av er.

I denna fina bok så hittar man dessa pjäser:

Romeo och Juliet
En midsommarnattsdröm
Hamlet
Othello
Kung Lear
Macbeth

Man har ju hört mycket om Shakespeares pjäser genom åren, men jag har inte läst något annat än ett seriealbum om Macbeth. Dessutom har man i massor med andra böcker sett hänvisningar till Shakespeares verk och även sett korta välkända textrader ur dessa. Så att äntligen läsa dessa pjäser och även att läsa i manusform känns otroligt spännande.

Boken börjar med ett väldigt trevligt och intressant förord som är skrivet av Sven Volter. Har hunnit läsa detta förord och har även läst Romeo och Juliet. Hade lite svårt till att börja med att läsa i detta format, men efter några sidor så flöt det på. Pjäsen var både rolig och väldigt sorglig. De kära tu fick ju smyga med sin kärlek och det hela slutar ju med döden. Men som sagt så roligt att ha påbörjat denna läsning. Nu har jag börjat läsa Akt: 1 i En Midsommarnattsdröm, Kommer med vidare uppdateringar allt eftersom läsningen fortlöper och kommer att göra en fullständig sammanställning när hela boken är läst.
 

1 kommentar:

  1. Så spännande att verkligen läsa Shakespeare! De där pjäserna refereras ju ofta till, men jag har inte heller läst själva pjäserna, bara sett filmer som baseras på pjäserna. För övrigt var det trevligt att läsa en positiv recension efter att jag själv skrivit en väldigt hård recension i min blogg i dag, och våndas litet över det.

    SvaraRadera