tisdag 13 september 2016

Top ten Tuesday, vecka 37 - Fantasy


Ja då är det tisdag igen och jag tänker delta i Top Ten Tuesday som bloggen The Broke and the Bookish håller i. Denna veckan lyder temat så här:

Top Ten ALL TIME Favorite Books Of X Genre (I know, I know. Picking all time faves. I'm MEAN. But I like knowing people's definitive faves). Can also break it down into sub-genre if that helps? 


Jag valde att välja 10 fantasyfavoriter(uppger namnet på serierna)

1. Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien
2. Handelsmännen och de magiska skeppen av Robin Hobb
3. Jarastavens vandring Saga Borg
4. Sagan om Belgarion av David Eddings
5. De utvalda av Kristin Cashore
6. Tjuven Althalus av David & Leigh Eddings
7. Engelfors-trilogin av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
8. Magisterium av Holly Black & Cassandra Clare(pågående, läst 2 böcker)
9. Önskemånglarens dotter av Laini Taylor(pågående, läst 2 böcker)
10. Den unga eliten av Marie Lu(pågående, läst 2 böcker)


5 kommentarer:

  1. De utvalda kunde jag definitivt haft med på min lista och även Robin Hobbs serie. Robin Hobb har jag dock inte riktigt läst färdigt men hoppas kunna fortsätta på den snart.

    SvaraRadera
  2. Engelsfors-trilogin är de enda böckerna som jag läst på din lista, dom var väldigt bra!

    SvaraRadera
  3. Är nyfiken på Robin Hobbs böcker och borde sätta igånng med att läsa Laini Taylorsböcker. Sagan om Belgarion läste jag i tonåren och älskade den. Engelforstrilogin är en favorit. Sagan om ringen ser jag hellre som filmer..

    SvaraRadera
  4. Jag har bara läst två av de serier du nämner, nämligen Sagan om ringen och Önskemånglarens dotter. Däremot har jag första delen i Engelfors-trilogin stående i bokhyllan :)

    SvaraRadera
  5. Robin Hobb är jag lite nyfiken på, även om fantasy faktiskt inte alltid verkar vara min grej. Det är ungefär fifty/fifty om jag gillar eller ej :)

    SvaraRadera