onsdag 16 november 2016

Entry Island


Titel: Entry Island
Författare: Peter May
Översättare: Charlotte Hjukström
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 414
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON 
Vill tacka Modernista för boken!

Entry Island är en bok av en av mina nya favoritförfattare, Peter May. Jag tror att detta är en fristående bok och inte en del av en serie, men jag är inte säker. Fastnade ju för denna författare när jag läste hans Lewis-trilogi. Så klart så hade jag ganska höga förväntningar på denna, och jag tycker inte att jag blev besviken.

Denna historia handlar om kriminalpolisen Sime Mackenzie, som blir skickad med ett team till ösamhället Entry Island efter att ett mord på en affärsman begåtts. Mycket pekar på att det är mannens fru som begått brottet. När Mackenzie träffar frun Kirsty får han en underlig känsla av att ha mött henne förut.

Detta är ju först och främst en mordhistoria, men samtidigt berättas en sidohistoria som tar oss tillbaka i tiden till en förfäder till Mackenzie som kommer från en ö utanför Skottlands kust.

Som i Peter Mays tidigare böcker så älskar jag språket. Det är inget rafflande tempo, utan sakta men säkert byggs historien upp. Även i denna bok är miljöbeskrivningarna fantastiska. Den historiska aspekten ger berättelsen ett djup och gör den otroligt intressant. Måhända så är inte mordutredningen riktigt så stark som man hade önskat, men det är så mycket annat som är bra så det uppväger. Sen överraskade boken på slutet. Kan varmt rekommendera denna till alla som gillar Mays tidigare böcker och även till alla övriga.

Handling: När det isolerade ösamhället Entry Island skakas av ett mord, det första i mannaminne, beger sig kriminalpolisen Sime Mackenzie till ön som del av ett utredningsteam från Montréal. Affärsmannen James Cowell, en av öns drygt hundra invånare, har knivhuggits till döds i sitt hem, och det mesta talar för att det är hans hustru, Kirsty, som hållit i vapnet.
   Utredningen ser först ut att bli en formalitet, men när Sime träffar Kirsty överväldigas han av en märklig känsla. Trots att han vet att de inte kan ha träffats förut känner han igen henne. Det är något hos den mordmisstänkta kvinnan som rör upp djupt begravda minnen inom honom. I takt med att utredningen fortskrider börjar Sime hemsökas av drömmar om ett avlägset förflutet på en skotsk ö, femhundra mil bort - historier som hör till en fjärran värld men ändå tycks sträcka sig in i nuet, mot Entry Island och de mysterier som ön ruvar på.

Betyg: -5 / 5

Läst i En världsomsegling på 366 dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar