onsdag 7 december 2016

Tematrio - Fåglar och flygfän


Först ikväll kom jag på att det fanns en ny tematrio hos Lyrans Noblesser. Detta innebar ett nytt tema att fundera över. Denna veckan skall vi:

Berätta om tre böcker vars titel innehåller referenser till en fågel eller en flygande insekt!

1. Sparvmolnet av Takashi Matsuoka är en jätteintressant drama som utspelar sig i 1800-talets Japan.

2. Stormfågel av Conn Iggulden är första boken i en serie som handlar om Rosornas krig, ett krig som utspelade sig under 1400-talet i England. Detta var ett krig där två ätter stred om kronan.

3. Lockfågeln av Henrik Brun är en dansk deckare. Den utspelar sig mest i Slovenien och huvudsakligen handlar den om människohandel. Riktigt spännande.

 

9 kommentarer:

  1. Stormfågel väntar i bokhyllan, de andra två känner jag inte till.

    SvaraRadera
  2. Rosornas krig är en intressant epok i Englands historia.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon i din trio. Lockfågel funderade jag en gång på att läsa men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
  4. Inte bara är titlarna olästa, jag har inte ens läst något av författarna :(

    SvaraRadera
  5. Sparvmolnet är den enda jag har läst av dina, men den är bra :)

    SvaraRadera
  6. Stormfågel är jag väldigt nyfiken på, tack för tipset =)

    SvaraRadera
  7. Jag har Stormfågel i engelsk version i hyllan. Har inte kommit mig för att läsa den trots att jag älskade Igguldens böcker om Caesar.

    SvaraRadera