lördag 4 februari 2017

Bästautmaningen - Nordiska Tv-serier


Nu när det är helg så är det bästautmaningen hos Lyrans Noblesser. Denna helgen skall vi:

Berätta om den allra bästa Nordiska tv-serie vi sett!

Det här var en otroligt svår uppgift. Har funderat fram och tillbaka en bra stund innan jag bestämde mig. Den tv-serien jag till slut kom fram till var En pilgrims död. Detta är en svensk miniserie som visades på SVT 2013. Handlingen utspelas både kring tiden för Olof Palmes död och även i nutid. Serien bygger på två av Leif G.W.Perssons böcker.


Som bonus  tänker jag nämna två jättespännande deckarserier för ungdom som jag såg när jag var ung i slutet av 1960-talet. Det är Kullamannen och Kråkguldet. Missade inte ett enda avsnitt av dessa serie på den tiden och tyckte att de var otroligt spännande. Köpte på mig dessa på DVD för några år sedan så jag kan titta på dem igen vid tillfälle.


5 kommentarer:

  1. Jag såg Kullamannen och Kråkguldet på 1970-talet. Bäst tyckte jag om Kråkguldet, jag tyckte den var läskig och spännande. Tror det var en bidragande orsak till att jag fastnade för deckargenren.

    SvaraRadera
  2. Har inte sett en enda av de här. Känns som att jag missade en del när jag var barn :)

    SvaraRadera
  3. En pilgrims död har jag för mig att jag började titta på, men orkade inte fortsätta. Kullamannen var fantastiskt bra. Och läskig :)

    SvaraRadera
  4. Jo du har nog rätt, Palme-serien var bra har jag för mig.

    SvaraRadera