söndag 26 februari 2017

Flickan med gåvorna


Titel: Flickan med gåvorna
Författare: M.R. Carey
Översättare: Johanna Svartström
Bokförlag: Ordfront
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 390
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Ordfront Förlag för boken!

Flickan med gåvorna av M.R. Carey är en spännande och intressant framtidsskildring som jag varit sugen på att läsa sedan den kom ut. Är så glad att jag äntligen gjort det.

Så här står det på baksidan av boken:

"Melanie är en väldigt speciell flicka. Dr Caldwell kallar henne för "vårt lilla geni". Varje morgon väntar Melanie i sin cell för att bli hämtad till dagens första lektion. När de hämtar henne håller sergeant Park pistolen riktad mot henne medan två andra hjälps åt att spänna fast henne i rullstolen. Hon tänker att de nog inte tycker om henne. När hon skojar och säger att hon faktiskt inte bits, är det ingen som skrattar."

Detta är en berättelse som drar in läsaren i en skrämmande verklighet redan i början av boken. 
   Handlingen utspelar sig till att börja med på en militärbas, där man undersöker en grupp annorlunda barn. Efter ett intrång av vildar och hungriga(zombies) så lyckas en mindre grupp från basen fly. I denna grupp finns bl.a. den annorlunda flickan Melanie, läraren och psykologen miss Justinea, forskaren doktor Caldwell och till sist Sergant Park. Dessa ger sig ut på en skrämmande och blodig resa för att finna trygghet någonstans.
   Karaktärerna i berättelsen är jätteintressanta och de flesta inte så sympatiska till att börja med. Men det är fängslande att följa deras karaktärsutveckling och hur deras relation till varandra förändras under resans gång. Den biologiska förklaringen till denna zombiekatastrof känns så annorlunda och det kändes så skrämmande att jag faktiskt kände att något sådant kanske skulle kunna inträffa på riktigt.
   Ja jag måste verkligen säga att Flickan med gåvorna är den mest unika zombiestory som jag någonsin läst. Gillar hur författaren bygger upp spänningen och boken, och hur han beskriver karaktärerna och det öde landskapet. Och så har vi slutet. Wow säger jag bara. Slutet överraskade mig verkligen. Inte alls vad jag väntade mig. Grymt bra!!


Betyg: 5 / 5

9 kommentarer:

  1. Den vill jag också läsa, måste skriva ned den direkt i min att-läsa-lista. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  2. En av de bästa böckerna jag läste förra året :)

    SvaraRadera
  3. Tror inte den är nånting för mig.

    SvaraRadera
  4. Jag var ju sugen på den här redan när den kom och det har inte gått över. Snarare tvärtom :)

    SvaraRadera
  5. Zombies är inget för mig

    SvaraRadera
  6. Måste verkligen ta och läsa denna! :)

    SvaraRadera
  7. En klar favorit! Hade nog för några år sedan aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle tycka så här fantastiskt bra om en bok med "zombies" i handlingen som denna. Väldigt spännande. :)

    SvaraRadera