fredag 10 februari 2017

Mrs. Dalloway


Titel: Mrs. Dalloway
Författare: Virginia Woolf
Översättare: Else Lundgren
Bokförlag: Albert Bonniers
Format: Storpocket
Tryckt: 2016

Antal sidor: 165
Finns att köpa hos: Bokus | CDON

På förra årets bokrea fick jag tag på denna fina utgåva av Mrs. Dalloway av Virginia Woolf. Har hört så mycket gott om författarinnan så jag ville läsa en av hennes böcker.

Så här står det om handlingen: 

" Mrs Dalloway sade att hon skulle köpa blommorna själv.

Tidigt en sommarmorgon i början av tjugotalet går Clarissa Dalloway ut för att köpa blommor. Hon är en förtjusande kvinna, fångad i ett nät av plikter. På kvällen ska hon hålla en fest för att stödja sin förträfflige man i hans politiska karriär. Allt ska bli perfekt. Huset ska fyllas med framstående gäster. Och Peter, hennes ungdomskärlek dyker efter många år oväntat upp.

Mrs Dalloway utspelar sig under ett enda dygn i London, en stad starkt påverkad av första världskriget. Genom sin speciella teknik stream of consciousness låter Woolf romanens olika karaktärer komma till tals genom att skildra deras inre tankar och monologer. På detta sätt kommer de olika karaktärernas liv att korsa varandra på de mest oväntade sätt. Det blir ett händelserikt dygn, där personliga minnen och reflektioner om livet får stort utrymme."


Det första som slår mig när jag börjar läsa är att språket är så otroligt fint. Men det kräver också lite av mig som läsare. Det tar en stund innan man kommer in i språkets rytm, men när man väl gjort det så är det så vackert. Mycket i boken är Mrs Dalloways tankar och minnen. Men vi får också möta massor med andra karaktärer under berättelsens gång, vissa känns intressanta och andra inte så mycket. Stundvis när berättelsen flyter på bra så känns den så levande, men andra stunder tappar jag nästan intresset, vilket är synd. Sedan är det inte riktigt min grej att läsa en bok där det inte finns någon som helst kapitelindelning. Det blir lite jobbigt. Men i det stora hela en okej bok i alla fall.

Betyg:  3,5 / 5

Läst i 3x3 utmaningen

2 kommentarer:

  1. Jag har lagt in Woolf i min Boktolva 2017 så jag ska försöka läsa den här eller Ett eget rum. Snyggt omslag, för övrigt.

    SvaraRadera