måndag 3 april 2017

Glastronen


Titel: Glastronen
Författare: Sarah J. Maas
Översättare: Lena Jonsson, Emma Jonsson Sandberg
Bokförlag: Modernista
Format: E-bok
Utgiven: 2016
Antal sidor: 399(fysisk bok)
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Modernista för boken!

Glastronen av Sarah J. Maas är första boken i en serie av samma namn. Böckerna riktar sig till åldersgrupp Unga vuxna. Ju mer fina recensioner av denna serie, både på bloggar och hos bookttubers som jag sett, desto mer sugen har jag blivit på att påbörja serien. Men jag är bekväm av mig så jag har inte velat läsa den på engelska. Ett tag efter att första boken kom ut i svensk översättning så bestämde jag mig att nu vill jag nog läsa den. Det tog tyvärr ytterligare ett tag innan det blev gjort, men nu så är den läst.

Så här står det om handlingen:

"I kungadömet Adarlan där magi och gamla seder förbjudits, och där härskaren styr med järnhand kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott.
Hon reser dit, inte för att mörda kungen, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling mördare, tjuvar och soldater blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe.
Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet, Chaol Västfall, kommer att träna henne. Och båda kommer att försöka vinna hennes hjärta. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet, något som är där i syfte att döda.
Celaenas kamp för sin frihet övergår till en kamp för överlevnad, till ett desperat försök att förgöra de mörka krafterna innan de utplånar hela hennes värld."


Kände så fort jag började läsa att språket var lättsamt, så jag anade att jag skulle flyga genom boken. När jag väl kom in i handlingen och började lära känna karaktärerna och förstå vad det hela gick ut på så var jag hjälplöst fast. Jag tyckte verkligen att det här var så bra. Älskade karaktärerna. Tyckte om att man blandar magiska inslag och ondska, med romantik och och en kickass kvinnlig karaktär. Sedan finns där också en stor dos humor.
Största delen av boken utspelar sig i Andorlans huvudstad Rämnafäste, där turneringen som Cleaena deltar i kommer att äga rum. I boken så talar man om andra delar av världen, vilka vi inte fick lära känna så mycket nu. Men eftersom detta är en serie så antar jag att vi kommer att besöka andra delar av världen i kommande böcker, i alla fall så hoppas jag det. Men riktig fantasifull och trevlig läsning tyckte jag att det här var och jag ser jättemycket fram emot att läsa andra delen när den kommer i svensk översättning nu till våren.


Betyg: 4,5 / 5

Läst i Boktolvan 2017
 

1 kommentar:

  1. Har sett så många positiva recensioner om Maas, börjar bli riktigt nyfiken :)

    SvaraRadera