måndag 3 april 2017

Så nära barfota


Titel: Så nära barfota
Författare: Marie Hedegård
Bokförlag: Lindelöws
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 280
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack Lindelöws bokförlag!

När jag fick förfrågan om att läsa Så nära barfota av Marie Hedegård så tackade jag ja eftersom en bok om en medelålders kvinna i en livskris kändes som något som borde passa mig. Detta är författarinnans debutroman.

Så här står det om handlingen:

"Ellen sover alltid med trosorna på. Hon vill inte att hennes man tar i henne längre. Som nygifta flyttade de in i radhuslängan. Nu när båda barnen är utflyttade är omställningen smärtsam för Ellen. Mannen fortsätter oberörd med sina fritidsintressen. Hennes väninna Cathrine, som inte har några barn, lockar med Ellen på en spahelg. Utanför hemmet finns både lockelser och lindring.Men Ellen känner sig vilsen. På vilket sätt behövs hon när barnen sällan hör av sig? En dag får hon ett mejl från sin väninna Lana, som förälskat sig i en afrikansk man och flyttat till hans hemby i Ghana. I brevet står det: Kom hit och hälsa på! Då köper Ellen flygbiljett och tar steget ut mot det okända."

Hann inte mer än börja läsa den här boken innan jag var fast. Språket tilltalade mig eftersom det kändes så lättläst. Sedan passade handlingen mig. En kvinna med många års äktenskap bakom sig, barn som var på väg och hade flugit ut och en stor osäkerhet på förhållandet till mannen. Kände direkt att här fanns det igenkänning. Det här är ju en fas som jag själv genomgått för ett antal år sedan.
Författaren har beskrivit Ellen, hennes känslor och hennes relation till familjen på ett fantastiskt sätt. När vi en bit in i berättelsen hamnar i Ghana, Afrika, så blir jag så imponerad över henne sätt att beskriva den afrikanska miljön och människornas sätt att leva. Kände att detta var en intressant och välskriven debutroman och jag hoppas få läsa mer av författarinnan i framtiden.


Betyg: 4 / 5

Läst i Boktolvan 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar