torsdag 25 maj 2017

Mocka


Titel: Mocka
Författare: Tatiana de Rosnay
Översättare: Ulla Linton
Bokförlag: Sekwa
Format: Danskt band
Tryckt: 2017
Antal sidor: 320
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Sekwa Förlag för boken!

Mocka är Tatiana de Rosnays nya bok. Jag såg så mycket fram emot att läsa den eftersom jag gillat de två tidigare böckerna av författarinnan som jag läst.

Så här står det om boken:

"Frilansöversättaren Justine lever ett lugnt liv i Paris med man och två barn. Men en helt vanlig onsdagseftermiddag händer det otänkbara. Hennes son Malcolm blir överkörd vid ett övergångsställe på väg hem från skolan och förövaren smiter från olycksplatsen i sin mockafärgade Mercedes. Medan sonen sjunker allt djupare ner i koma verkar polisutredningen avstanna. Justine bestämmer sig då för att inleda sina egna efterforskningar och försöka spåra upp den skyldige. Hur kan man köra över ett barn och bara åka därifrån? Hon måste få veta sanningen - till varje pris."

---

Som i de tidigare böckerna av Författarinnan så gillar jag hennes lågmälda och lite långsamma berättande. Jag tycker att hon med väldigt små medel lyckas engagera läsaren. Berättelsen blir även ganska spännande stundvis. 
   Här handlar det om en familj som råkar ut för det värsta man kan göra. Ett barn blir svårt skada och hamnar i koma. Här lyckas författarinnan förmedla karaktärernas känslor och tankar alldeles förträffligt. Man riktigt känner deras sorg, förtvivlan och vrede. Jag förstår också mammans agerande. Relationerna mellan familjemedlemmarna beskrivs ganska ingående och jag tycker så mycket om Justins fina relation med sin engelska svärmor.

I vissa avseenden var detta en berättelse som jag kunde relatera till. Har själv ett barn som blev allvarligt sjuk och som vi var mycket nära att mista, så sorgen, vreden, förtvivlan och frågorna kände jag så väl igen. Därför grep boken tag i mig på ett alldeles speciellt sätt. Kan varmt rekommendera alla att läsa den. Så fin, spännande och gripande. Tatiana de Rosnay har verkligen blivit en av mina favoritförfattare och jag kommer nog så småningom läsa allt hon skrivit.


Betyg: 5 / 5

Läst i Jordenruntläsning 2017
 

5 kommentarer:

  1. Är så sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt sugen på att läsa något av Tatiana de Rosnay. Vi får se om och när det blir av :)

    SvaraRadera
  3. Låter lovande! Blir nyfiken på Tatiana de Rosnays böcker. :)

    SvaraRadera