måndag 8 maj 2017

Tangodrottningen


Titel: Tangodrottningen
Författare: Akli Tadjer
Översättare: Ulla Linton
Bokförlag: Sekwa 
Format: E-bok
Utgiven: 2016
Antal sidor: 282(fysisk bok)
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Sekwa Förlag för boken!

När jag hörde att Tangodrottningen av Akli Tadjer kommit ut under förra året så blev jag nyfiken. Älskar alla former av böcker där handlingen kretsar kring dans, så jag antog att jag skulle gilla denna. Så rätt jag hade.

Så här står det om boken:

"Suzanne har ägnat hela sitt liv åt att dansa. Hon växte upp med sin mamma, en världsberömd dansare som kallades för Tangodrottningen. Mamman dog under tragiska omständigheter när Suzanne var åtta år, och lämnade dottern ensam med bara passionen för dansen kvar. Suzanne livnär sig på att ge danslektioner och drömmer i hemlighet om att bli en lika lysande tangostjärna som sin mor. Men det är inte förrän hon möter Yan, en simpel småtjuv, som hon äntligen vågar ta klivet in i både kärleken och dansen. Tangodrottningen är en passionerad kärleksförklaring till livet och tangon."

---

Detta var verkligen en bok för mig. Först och främst gillar jag författarens språk och det faktum att boken var otroligt lättläst. Sedan var det ämnet dans. Älskar att mycket av handlingen kretsar kring tangon. Men jag gillar även några av karaktärerna, främst huvudkaraktären Suzanne, detta trots att jag tycker att hon verkar lite osäker emellanåt. Tycker om Parismiljöerna och för den delen hela stämningen i boken. Det var givande att en del av storyn utspelar sig i nutid, men att man även fick tillbakablickar ur Suzannes barndom då hennes mamma Tangodrottningen fortfarande levde. Lite dolda sanningar fanns också i bakgrunden. Detta var absolut en mysig bok som jag varmt rekommenderar.


Betyg: 4,5 / 5

Läst i Boktolvan 2017 och Jordenruntläsning 2017 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar