tisdag 16 maj 2017

Tematrio - Pojkar


Ny vecka och Tematrio hos Lyrans Noblesser. Denna veckan skall vi:

Berätta om tre bra romaner som handlar om pojkar!

1. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs. Boken handlar om 16-åriga Jacob, som efter sin farfars död lyckas få sin pappa att följa med till en ö utanför Wales kust för att leta efter ett hem för besynnerliga barn som hans farfar berättat om. Detta är första boken i en trilogi.

2. Livets outgrundliga mysterier av Benjamin Alire Sáenz. Detta är berättelsen om de 15-åriga pojkarna Aristotle och Dante som träffas en sommardag och vänskapen blir omedelbar. Detta är en berättelse om vänskap, om att acceptera sina närmaste och att veta vem man älskar.

3. En komikers uppväxt av Jonas Gardell. Huvudkaraktären i denna bok är Juha Lindström och hans familj, vänner och klasskamrater, både sympatiska och mindre sympatiska sådana. Detta är en uppväxtskildring från 70-talet och utspelar sig i en svensk förort. Detta är första boken i en serie på tre böcker.

 

7 kommentarer:

  1. Ransom Riggs är jag lite nyfiken på

    SvaraRadera
  2. Två av tre har jag läst. En komikers uppväxt tyckte jag mycket om. Blir nyfiken på Livets outgrundliga mysterier.

    SvaraRadera
  3. Inte läst någon av dessa. Men känner till två av tre. :)

    SvaraRadera
  4. Ransom Riggs bok är den enda jag läst av de här böckerna.

    SvaraRadera
  5. Ransom Riggs ska jag läsa, har de två första böckerna. Livets outgrundliga mysterier verkar intressant.

    SvaraRadera
  6. Härlig trio! 1 och 3 har jag läst, 2:an är jag väldigt nyfiken på =)

    SvaraRadera