tisdag 27 juni 2017

Norrsken


Titel: Norrsken
Författare: Frida Skybäck
Bokförlag: Månpocket
Format: Pocket
Tryckt: 2015
Antal sidor: 317
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Har sedan ett bra tag tillbaka haft Norrsken av Frida Skybäck i min bokhylla. Hörde mycket gott om boken och förstod att det skulle vara första boken i en historisk romanserie. Det var dessa faktorer som gjorde att jag köpte boken. Nu är den också äntligen läst.

Så här står det om handlingen:

"Norrsken är första delen i en ny serie med historiska kärleksromaner av den uppskattade författaren Frida Skybäck. Vi kommer att få följa systrarna i herrskapsfamiljen Stiernfors på Rosenlunds herrgård i Skåne. Likt en modern Jane Austen skildrar Frida Skybäck de tre systrarna och deras kärlekar, glädjeämnen och problem under 1800-talets mitt.

Den äldsta systern Cecilia Stiernfors återvänder hem till Rosenlund efter en lång tids frånvaro. Var hon egentligen har varit och vad hon har gjort är höljt i dunkel, men hon är inte längre densamma. Djupt olycklig drar hon sig undan, skriver och drömmer om att bli författare. Mellansystern Elisabeth var tidigare hennes förtrogna men har nu allierat sig med den yngsta, utlevande och provokativa systern Amelie. Den enda ljuspunkten är lillebror Benjamin, som är ensam arvinge till gården.

Föräldrarna är ivriga att få äldsta dottern bortgift och hittar en lämplig kandidat i den franskättade adelsmannen Jacques Rousseau. Cecilia tvingas in i ett äktenskap med en man hon inte älskar. För vad är alternativet om hon inte gifter sig? Och vad vill egentligen Ludvig som plötsligt dyker upp? Cecilia vet inte längre vad hon känner n
är hon återser ungdomskärleken som reste till Italien och sedan aldrig hörde av sig."


---

I det stora hela tyckte jag om den här boken. Gillar att det var en historisk handling. Boken utspelar sig strax innan 1850-talet och det är människor i adlig mijö. Huvudkaraktären i denna boken är Cecilia. Hon har varit borta från hemmet i Rosenlund och har återvänt. Med sig har hon något traumatiskt som hon råkat ut för. Vi får även lära känna hennes övriga familj och mannen som hon blir bortlovad till.
   Känner väldigt med Cecilia. Men det finns andra karaktärer som jag retar mig på eftersom de är elaka och själviska. Det är en hel del intriger och folk har hemligheter. Cecilias hemlighet är grunden till storyn, men tyvärr så klurade jag väldigt tidigt ut hur det hela låg till vilket var synd. Berättelsen var full med kärlek, hemligheter, svek och elakheter i en salig blandning och det var väl detta i kombination med känslan att befinna sig bakåt i tiden som gjorde att jag gillade den riktigt mycket trots några små briskter.
    Har redan nästa bok i bokhyllan så den blir säkert också läst inom en inte allt för avlägsen framtid.


Betyg: 4 / 5

Läst i Boktolvan 2017 och Hyllvärmarutmaning 2017

1 kommentar:

  1. Först tänkte jag "den här vill jag läsa" men insåg sedan att jag redan har läst den, haha. Kanske skulle ge mig på resten i serien!

    SvaraRadera