lördag 26 augusti 2017

Helgfrågan v. 34


Nu är det verkligen hög tid att svara på helgfrågan som Mias bokhylla ställt. Denna veckan lyder de:

Många tv-serier är från böcker.
Vilken är din bästa bok tv-serie?

Oj, det här var svårt. Jag kom att tänka på flera stycken som jag tycker jättemycket om. Men till slut så föll valet på Nord och Syd. Denna serie började sändas 1985 och två av rollerna spelades av Patrick Swayze och James Read. Tv-serien bygger på en romaner av John Jakes. Serien utspelar sig i USA vid tiden runt amerikanska inbördeskriget.


Bonusfråga: Vilken är din bästa bok film?

Den här frågan var ännu svårare. Men till slut får mitt svar bli Purpurfärgen, en dramafilm från 1985. Filmen bygger på en roman med samma namn skriven av Alice Walker. Handlingen utspelar sig i början av 1900-talet i den amerikanska södern. Huvudpersonen är den unga svarta flickan Celie. En flicka som blir utsatt för övergrepp och intvingad i ett hemskt förhållande. Några kända namn i filmen är Woopie Goldberg, Danny Glover och Oprah Winfrey.




8 kommentarer:

  1. Vad man lär sig. Visste inte att Nord och Syd var baserat på en bok...

    SvaraRadera
  2. Men... jag tänkte inte alls på att gå tillbaka i tiden. Nord och syd var jättebra, både som bok och serie.

    SvaraRadera
  3. Hehe, detta var kul att läsa. Inget jag känner igen :)

    SvaraRadera
  4. Nord och syd minns jag att mamma tittade på när jag var liten :)

    SvaraRadera
  5. jag tror att jag har Nord och syd på CD. Purpurfärgen har jag både läst och sett.

    SvaraRadera
  6. Nord och Syd vilken serie alltså den skulle jag vilja se igen.

    SvaraRadera